Attest och betalning
Attest och betalning
Om attesthantering används kommer den som ska attestera fakturan att få en pushnotis och/eller en mailnotifiering när en leverantörsfaktura ska godkännas. Med ett helautomatiskt flöde blir alltså detta första gången en fysisk person hanterar leverantörsfakturan.
Du kan välja att bokföra händelsen samt lägga till ett projekt, kostnadsställe eller kostnadsbärare om du har tilldelats rättigheter att kontera. Har du inte rättigheterna kollar du bara igenom fakturan och godkänner den om allt är okej. Är den fel på något sätt, och ska inte betalas, väljer du att Avvisa den eller Invänta kredit. Du kan även välja att vidarebefordra fakturan om den ska attesteras av någon annan på företaget och inte av dig.
Om en bankintegration används kan attestanten, om denne har rättighet, i samma stund som fakturan godkänns även betala densamma. Betalningen godkänns med BankID.
Har attestanten inte rättighet att betala fakturan godkänns den och skickas vidare till en slutattestant med rättighet för betalning. Betalningar kan också göras av flera leverantörsfakturor i klump via menyalternativet Bank & betalning.