Om fliken Klienter
Den här instruktionen gäller Byråstöd |
Fliken Klienter hjälper dig att få en överblick över vilka klienter som är inlagda i Byråstödet.
- Skapa klient
- Jämför mot företag i molnet
- Ta bort klient
- Urval
- Aktivera Rådgivarverktyget
- Klientkortet
- Export av klientlista
Skapa klient
För att lägga upp nya klienter en och en så kan man klicka på knappen Ny klient.
Då öppnas ett klientkort.
Ange organisationsnummer / personnummer (10 siffror, med streck efter de 6 första).
Om företaget är registrerat kan du klicka på knappen Hämta för att automatiskt hämta uppgifter från Creditsafe. Det går även bra att skriva informationen manuellt. Tänk på att även ange information under övriga flikar i klientkortet. För att få rätt deadline ("sista-dag") på aktiviteter är det viktigt att man även anger räkenskapsår.
>> Läs mer om hur du skapar en ny klient här
Jämför mot företag i molnet
Man kan också lägga upp flera klienter samtidigt. Om man har BL Byrå / tidigare Helhetslösning går det att jämföra klientlistan i Byråstöd mot de företag som redan finns i BL Administration i Företag i Molnet.
För att jämföra klienter så klicka på Jämför mot Företag i molnet.
Det kan ta en stund då Byråstödet kommer gå in i alla molndatabaser som hör till byråns kundnummer för att matcha organisationsnummer.
Det finns tre flikar:
● Importera företag till Byråstöd
Här visas företag som finns i listan Företag i molnet och som inte finns i Byråstöd (baserat på organisationsnummer). Bockar man i bredvid företagsnamnet och klickar på "Lägg till", kommer företaget att läggas upp i Byråstödet.
● Exportera företag till molnet
Här visas företag som finns i Byråstöd (ej privatpersoner − enl. grunduppgifter) och som inte hittas bland molndatabaser kopplat till ditt kundnummer (baserat på organisationsnummer).
Klicka på knappen "Lägg till", fyll i kompletterande uppgifter och företaget ska sedan synas i listan Företag i molnet i BL Administration.
● Koppla ihop befintliga klienter och molnföretag
Här visas företag som finns både i Byråstöd och i listan Företag i molnet (baserat på organisationsnummer). Dock saknas en speciell molndatabasnyckel Byråstöd. Klickar du på "Lägg till" så hämtas molndatabasnyckel.
Molndatabasnyckel krävs för att visa aviseringar om ohanterade dokument, obetalda leverantörsfakturor m m direkt i Byråstöd under fliken Aviseringar.
Ta bort klient
För att bort en klient kan man klicka på papperskorgen till höger i klientlistan.
ⓘ Observera att det ej kan ta bort en klient som aktiva uppdrag eller har sparade aktiviteter! Då kan man arkivera istället. Man får då en fråga om man vill avsluta de kopplade tjänsterna. Klienten kommer inte synas i klientlistan såvida man inte bockar i Visa även arkiverade. Klientens historik kommer vara sparad om man vill aktivera klienten igen i framtiden med ♻-symbolen. |
Urval
Det går att sortera klienter genom att klicka på kolumnrubrikerna i listan. Klicka på t ex E-post så sorteras listan på e-post i bokstavsordning − fallande eller stigande.
Det går även välja vilka kolumner som ska visas. Uppe till höger finns en drop-downmeny där det går att välja vilka kolumner som ska visas.
Det går att byta plats på kolumner genom att hålla musknappen nedtryckt på rubriktexten och dra i sidled. Man kan även ändra kolumnbredd genom att föra muspekaren mellan två kolumner och dra i sidled.
Tips! Man kan enkelt kan söka på klienter i listan genom att använda sökrutan uppe till vänster i bild. Det går att söka på både siffror och text, t ex organisationsnummer eller delar av företagsnamnet. |
Aktivera Rådgivarverktyget
Det går enkelt att aktivera Rådgivarverktyget direkt från klientlistan eller i klientkortet.
Det krävs att molndatabasnyckel från BL Adminstration är inlagd BL Byråstöd då Rådgivarverktyget behöver analysera nyckeltal i bokföringen.
Klientkortet
För att öppna klientkortet så går det att klicka på något av fälten för klienten − t ex namn, organisationsnummer eller epost. Alla fält är klickbara och öppnar klientkortet.
>> Läs mer om Klientkortet här
Export av Klientlista
Det går att exportera alla klienter till ett Microsoft Excel-dokument. Klicka på knappen "Exportera lista" nere till vänster. Funktionen är användbar om man t ex behöver en lista med alla mejladresser i samband med ett utskick. Utifrån vilka kolumner som visas så skrivs de ut i ett Excel-dokument som sparas på webbläsarens nerladdningar.