Björn Lundén

Inställningar för byrån

Uppdaterad
Den här instruktionen gäller programmet BL Byråstöd

Byråinställningarna hjälper dig att komma igång med BL Byråstöd. Genom att skapa mallar och importer sparar du tid på att slippa mata in uppgifter manuellt.

För att komma till Byråinställningar klickar du på kugghjulet högst upp till höger:

Här kan du:

  • Redigera mallar för uppdrag Läs mer
  • Importera klienter Läs mer
  • Se en lista med upplagda medarbetare
  • Läsa systeminformation
  • Se och redigera Byråuppgifter
  • Redigera uppdragsavtalet
  • som byråadministratör utföra funktioner i masshantering

Medarbetare

Här ser du en lista med de medarbetare som har loggat in i byråstödet en gång. Det räcker inte med att en medarbetare har aktiverat sitt användarkonto hos oss. De måste även ha loggat in i byråstödet en gång för att bli upplagd här. Här kan du som byråadministratör ändra medarbetarens initialer, välja vilken roll den ska ha samt inaktivera/aktivera den.  

För att dölja en medarbetare så den inte blir synlig i rullgardinslistor i byråstödet så klickar du på papperskorgen ute till höger i medarbetarlistan. För att medarbetaren ska kunna döljas så kan den inte ligga som klientansvarig på någon aktiv klient. Inte heller kan den medarbetaren ligga som utförande handläggare på en tjänst utan slutdatum. Detta kontrolleras av byråstödet då du klickar på papperskorgen.

För att medarbetaren inte ska ligga kvar med rättighet att logga in i andra program såsom BL Skatt eller BL Bokslut i molnet är det viktigt att byrån skickar in en ändringsblankett för att ändra licensen. Den ändringsblanketten har vi länkat till i samband med inaktiveringen.

Systeminformation

Under fliken Systeminformation hittar du förutom licensvillkoret även:

  • Länk för nedladdning av webbläsaren Chrome
    Chrome
  • Länk för nedladdning av fjärrsupport
    Fjärrsupport
  • Rensa sparade inställningar
    Inställningar man gjort för det urval som ska visas på dom olika flikarna rensas i webbläsaren

Uppdragsavtalet

Här kan du redigera texten i uppdragsavtalet. Det går dock inte att lägga till/ta bort rader eller byta benämning på rubrikerna. Guide för hur du gör anpassade uppdragsavtal för din byrå hittar du här.

Masshantering

Här kan du som är byråadministratör utföra en del funktioner i masshantering. De masshanteringsfunktioner som finns för tillfället är:

  • Ändra klientansvarig
  • Ändra utförande handläggare
  • Lägga till tjänster
  • Ändra startdatum
  • Ändra företagstyp

Ändra klientansvarig/handläggare

Vill du ändra klientansvarig eller utförande handläggare börjar du med att tala om vem du vill ändra till. Du klickar sedan på Visa urval.

Den här listan med klienter kan du filtrera på flera olika variabler så att du enkelt får ett lämpligt urval. Markera de klienter du vill ändra på. Knappen nere till vänster visar hur många klienter/tjänster denna ändring kommer påverka. När du är nöjd med ditt urval klickar du på Utför ändring.

Lägg till tjänster

För att lägga till tjänster klickar du på Lägg till och väljer Tjänst. Välj vilket uppdrag tjänsten ligger under. Du väljer sedan en av de tjänster som hör till det uppdraget. De inställningar som föreslås är de som ligger i Uppdragsmallarna. Du kan ändra en del inställningar här men om du behöver justera antalet dagar innan deadline som tjänsten ska visas/påminnas/varnas eller valbara statusar så måste du först göra ändringen i byråmallarna innan du lägger till tjänsten.

Det är viktigt att du väljer rätt startdatum för tjänsterna du lägger till. Vill du exempelvis lägga upp tjänsten Upprätta inkomstdeklaration och du vill att den ska dyka upp redan för inkomstår 2021 – då ska startdatumet vara ett datum 2021. Förslagsvis kan du välja startdatum 2021-12-31.

Det finns olika filtreringsmöjligheter så att du snabbt kan välja för vilka klienter du vill lägga till en tjänst.

 

Om en klient saknas i listan har den klienten troligen redan just den tjänsten upplagd. Klienten visas inte heller om tjänsten är avslutad (har ett slutdatum). Vill du lägga upp en ny tjänst på en sådan klient behöver du gå in på den aktuella klienten och sedan gå in under fliken Uppdrag. Det är möjligt att lägga till en dubblett av en tjänst. Startdatum behöver då ligga efter slutdatumet på den första upplagda. Arkiverade klienter visas inte heller i denna lista.