Bjorn Lunden

PROJECT - Projekt

Uppdaterad

Projektportföljen

I Projektportföljen får du en översikt över de projekt du har valt att filtrera fram.

Här kan du:

  • Välja vilka projekt som ska visas.
  • Anpassa vilken information som visas genom filter och kolumner.
  • Söka på projekt.
  • Skapa nya projekt.

Översikten ändras beroende på vilka kolumner du väljer att visa.



Skapa nytt projekt


När du lägger till ett projekt kan du:

  • Skapa ett projekt från grunden.
  • Använda en mall (om sådana finns tillgängliga).

Fördel med mallar: Vissa uppgifter är redan förinställda för att underlätta.

Projektdetaljer


I Projektdetaljer anger du grundläggande information om projektet.



För att kunna spara ett projekt måste du minst fylla i:

  • Projektnamn.
  • Projektkod.
  • Kund (ny kund kan läggas till, ange kundnamn och nummer).
  • Start- och slutdatum.

Du kan även ange:

  • Kostnadsställe (extra viktigt om ni integrerar mot ett ekonomisystem, se till att uppgifterna matchar mottagande system).
  • Kundkontakt (kontaktperson hos kunden).
  • Projektkategorier (användbart för uppföljning).
  • Projektkontakt (er interna kontaktperson för projektet).

Debiterbart



Prismodell




Här anger du priset mot kund, dvs. vad som debiteras. Priserna kan sättas på olika nivåer beroende på vald modell:

  • Projekt: Alla debiterbara timmar har samma timpris, oavsett vem som utför arbetet (Faktureringsinställningar).

  • Projektmedlem: Varje person i projektet har ett eget timpris (Grupp).

  • Aktivitet: Ett fast timpris per aktivitet, lika för alla (Aktivitetsinställningar).

  • Aktivitetsmedlem: Ett specifikt pris per person och aktivitet, en person kan alltså ha olika priser beroende på uppgift (Aktivitetsinställningar - Aktivitetsmedlem).

  • Fast pris: Sätts i Faktureringsinställningar.

Fakturareferens


  • Projektledare (tilldelas under fliken Grupp).
  • Projektkontakt (väljs under Detaljer).
  • Alternativreferens (fritextfält).

Spåra kostnader


Här under fliken Kostnadsinställningar anger du vilka kostnader projektet har. Även kostnader kan kopplas på olika nivåer:

  • Projekt: Alla timmar har samma kostnad, oavsett vem som utför arbetet (Kostnadsinställningar).

  • Projektmedlem: Varje person i projektet har en egen kostnad per timme (Grupp).

  • Aktivitet: En fast kostnad per aktivitet, lika för alla (Aktivitetsinställningar).

  • Aktivitetsmedlem: Specifik kostnad per person och aktivitet, en individ kan alltså ha olika kostnader beroende på uppgift (Aktivitetsinställningar → Aktivitetsmedlem).


Det finns även möjlighet att spåra kostnader för material.

Grupp




Under fliken Grupp kan du lägga till projektmedlemmar, som sedan kan tilldelas aktiviteter.

  • Endast de aktiviteter som tilldelas en person syns i dennes tidkort.
  • Projektet måste vara sparat innan du kan lägga till gruppmedlemmar.

Så lägger du till en gruppmedlem:

  • Klicka på + Lägg till Objekt - Gruppmedlem.


  • Om du använder prismodell Projektmedlem eller kostnadsmodell Projektmedlem är det här du anger priser och kostnader för respektive person.

Tips! Med Mer-knappen kan du tilldela gruppmedlemmar alla aktiviteter, markera först gruppmedlemmar och sedan Mer - Lägg till medlem(mar) till alla aktiviteter. Aktiviteter behöver då ha skapats.

Aktiviteter

Under fliken Aktiviteter lägger du till de arbeten som medarbetarna ska rapportera tid på.

  • Aktiviteter kan vara generella. Till exempel Projekttid eller Konsulttid.
  • De kan även vara mer specifika, till exempel Bokföring, Fakturering eller Lön.

Inställningar för aktiviteter:

  • Om du använder prismodell Aktivitet eller kostnadsmodell Aktivitet gör du inställningarna under Aktivitetsinställningar (högerklicka - Redigera aktivitet - inställningar).





Här kan du ange:

  • Om aktiviteten är debiterbar eller inte.
  • Om aktiviteten har fast pris eller timbaserat pris.
  • Kostnad per timme.


Lägg till aktivitetsmedlemmar



För att tilldela personer till en aktivitet:

  • Högerklicka på aktiviteten och välj Lägg till medlem.
  • Välj vilka som ska kunna rapportera tid på aktiviteten.

För mer detaljerade inställningar:

Högerklicka - Redigera aktivitet - Medlemmar


  • Om ni använder prismodell Aktivitetsmedlem eller kostnadsmodell Aktivitetsmedlem, gör inställningarna här.


Material

Under fliken Material kan ni registera material som används i projektet.

  • Material kan faktureras om fakturahanteraren används.


Inställningar:

Med hjälp av meny-ikonen (tre prickar) till höger om materialet kan ni markera materialet som debiterbart.

Fakturahanteraren


Fakturahanteraren kan endast användas i kombination med debiterbart.

Här kan du:

  • Välja hur timmar ska visas på fakturan.
  • Bestämma hur material ska visas.
  • Anpassa fakturaunderlag efter behov.


Testa gärna olika inställningar för att hitta det fakturaunderlag som passar er bäst.

Har du frågor och vill ha hjälp med projekt kontakta vår Helpdesk (helpdesk@qbis.se) eller boka en konsult (csm.timeproject@bjornlunden.com).
warning Created with Sketch.