Bjorn ID
Vi uppdaterar vårt inloggningssystem för att ge dig en enklare och smidigare upplevelse.
Den nya inloggningen är av typen Single Sign On (SSO) och har den stora fördelen att du som användare endast behöver logga in en gång för att få tillgång till ett flertal av våra olika system. Den nya lösningen möjliggör också att vi kan ligga i framkant vad gäller autentiseringssäkerhet och säker datalagring.
Vi kommer att släppa den nya inloggningen till utvalda användare. När det blir din tur kommer du mötas av en ny inloggningssida och där ska du då skapa ditt Bjorn ID och koppla med BankID för att komma vidare och se dina företag. Vi har besvarat de vanligaste frågorna i en FAQ lite längre ned. |
Viktigt! Både befintliga och nya användare måste skapa ett Bjorn ID för att jobba vidare i våra webb- och app-tjänster. |
Steg 1:
Tryck på Skapa ditt Bjorn ID
Steg 2:
Efter att du valt Skapa ditt Bjorn ID fyller du i de uppgifter som efterfrågas:
Efter att du valt Skapa ditt Bjorn ID fyller du i de uppgifter som efterfrågas.
Det krävs ett starkt lösenord. När ditt lösenord är tillräckligt starkt visas en grön rand visas under rutan för lösenord.
Om du anger ett lösenord, godkänner villkoren och trycker på skapa Bjorn ID trots att lösenordet inte är starkt nog dyker det upp en varningsruta. Då får du ange ett nytt lösenord.
Steg 3:
När du har skapat ditt Bjorn ID får du ett mejl med en länk. Klicka på länken för att bekräfta din e-postadress.
Efter du verifierat din mail kan du komma tillbaka till inloggningsvyn genom att klicka på länken "Ta mig till inloggningssidan".
Steg 4:
Logga in med ditt nyskapade Bjorn ID eller med Bank ID.
OBS! Trycker du på Logga in med Bjorn ID eller Bank ID utan att först ha skapat ditt Bjorn ID lotsas du till sidan där du kan skapa ditt Bjorn ID. |
Steg 5:
Första gången du loggar in med ditt Bjorn ID möts du av två val:
Koppla ditt BankID för att se dina företag – för att du ska få tillgång till dina företag klickar du på Koppla Bank ID och godkänner med ditt Bank ID i nästa steg.
Ny kund? – skapa enkelt ditt nya företag genom att klicka på Prova BL App gratis i 30 dagar.
Loggar du in med Bank ID första gången efter skapandet av Bjorn ID kommer du bli hänvisad till att logga in med ditt nyskapade Bjorn ID och då finns ditt/dina företag där.
Efter att du gjort detta kommer du in i appen som vanligt, ser ditt eller dina företag och kan jobba vidare.
Nästa gång du loggar in kan du välja att använda Bjorn ID eller Bank ID.
Byta lösenord
Om du har glömt ditt lösenord eller vill byta det, klicka på "Har du glömt ditt lösenord" vid inloggningssidan för Bjorn ID.
Ange den e-postadress som du använde när du skapade ditt Bjorn ID och klicka på Skicka återställningsinstruktioner. Du kommer då att få ett mejl med instruktioner för att ändra lösenordet.
FAQ - Bjorn IDQ: Varför inför ni ett nytt system för inloggning? A: Den nya inloggningen är av typen Single Sign On (SSO) och har den stora fördelen att du som användare endast behöver logga in en gång för att få tillgång till ett flertal av våra olika system. Den nya lösningen möjliggör också att vi kan ligga i framkant vad gäller autentiseringssäkerhet och säker datalagring. Q: Jag har redan ett konto hos er – måste jag då skapa ett nytt? A: Ja, för att logga in till https://app.bjornlunden.com behöver du skapa ett Bjorn ID. För att logga in i Byråstöd, BL Administration, BL Bokslut och BL Skatt använder du även fortsatt ditt BL-konto. Q: Kan jag logga in med BankID? A: Efter att du har skapat ditt Bjorn ID och loggat in ska du koppla din inloggning till BankID och därmed kommer du kunna logga in med BankID och få tillgång till dina företag. Q: Vilken mejladress ska jag använda när jag registrerar mitt Bjorn ID? A: Du ska välja en e-postadress som bara du har tillgång till. I övrigt har det ingen betydelse vilken mejladress du använder. Q: Jag fick aldrig något bekräftelsemejl, hur ska jag göra nu? A: Kontrollera din skräppost för att se om mejlet har hamnat där. Om du ändå inte hittar det så ber vi dig att kontakta oss i supporten så hjälper vi dig vidare. Q: Vad händer om jag väljer att inte aktivera mitt Bjorn ID nu? A: Vi kommer att släppa den nya inloggningen till utvalda användare. När det blir din tur kommer du mötas av en ny inloggningssida och där ska du då skapa ditt Bjorn ID och koppla med BankID för att komma vidare och se dina företag. Alla befintliga användare behöver skapa ett Bjorn ID och koppla det till sitt BankID. Alltså både konsulterna på redovisningsbyrån som loggat in med BL-konto och användare som loggar in med BankID. Det kommer under en tid att finnas möjlighet att klicka på en länk för att komma till den gamla inloggningen för att ge dig lite extra tid att skapa ditt Bjorn ID. Q: Vad händer med BL-konto? Ska jag fortsätta använda det i Byråstöd, BL Administration, BL Bokslut och BL Skatt? A: Ja, BL-konto kommer fortsätta vara inloggningsättet i dessa tjänster ett tag till men successivt ska det bytas ut mot Bjorn ID. Q: Det står att länken för verifiering av mejladress inte längre är aktiv. Vad ska jag göra? A: Vi har fått in rapporter om att länken för verifiering av mejladress när man skapar ett Bjorn ID ser ut att vara ogiltig. |