Bjorn Lunden

Koppla mot bank – Handelsbanken

Uppdaterad

Du som är företagskund hos handelsbanken kan skicka dina leverantörsbetalningar direkt till Handelsbanken från vårt program och arbeta automatiserat med återredovisning av genomförda leverantörsbetalningar. Fakturorna betalmarkeras och betalningen bokförs som standard automatiskt.

Ännu kan man inte hantera kreditfakturor via denna integration. Har man en kreditfaktura får man i nuläget sköta detta manuellt med banken.


För att funktionen återredovisning av kundinbetalningar ska fungera på bästa sätt rekommenderar vi att ni aktiverar tjänsten hos Handelsbanken.


Teckna tjänsten hos Handelsbanken


  1. Logga in på internetbanken med bankdosa för att teckna tjänsten hos Handelsbanken.

  2. Gå via Fullmakter - Registrera ny och välj Självbetjäningstjänster och klicka på OK.



  3. Kryssa i rutan för Internet företag- Tilläggstjänster API Företag, tryck sedan på Klar. 




  4. Kryssa i rutan för Internet företag- Tilläggstjänster API Företag, tryck sedan på Klar. 



  5. Markera Självbetjäningstjänster och klicka på OK. Rutan nedanför visar de registrerade uppgifterna, klicka på Utför.



  6. Öppna upp BankID och godkänn.



  7. Vy över de aktiverade tjänsterna. Klicka på länken för mer information om tjänsten:



  8. Efter att du tryckt på länken S004 Internet Företag - tilläggstjänst API Företag ser du även Status för tjänsten.




    Om samsignering krävs inom organisationen behöver ytterligare en person logga in med bankdosa och godkänna. Instruktion nedan. 




    Företagsmandat för API-tjänst – Handelsbanken


    Nedan följer instruktioner om hur ovanstående tillagda tjänst kan göras tillgänglig för andra personer inom organisationen.

  9. För att ansluta API-tjänsten går du via Hantera fullmakt och Koppla samman.

    Observera att du endast kan nå denna funktion genom att
    logga in med en kortläsare.



  10. Välj vilken tjänst du ska tilldela uppdraget för och till vem vid rullgardinsmenyn Fullmaktstagare.
    Ställ även in ett datum vid Tjänster upplagda fr o m datum.
    Viktigt att du sätter ett datum som är innan du lagt till tjänsten. Lade du till tjänsten 2024-02-25 ska du ange 2024-02-24.
    klicka sedan på OK.




    Viktigt! Ställ även in ett datum vid Tjänster upplagda fr o m datum.
    Viktigt att du sätter ett datum som är innan du lagt till tjänsten. Lade du till tjänsten 2024-02-25 ska du ange 2024-02-24.

  11. Signera och Godkänn.



  12. Klicka på länkarna för att bekräfta att en till person blivit kopplad till API-tjänsten.



  13. I rullgardinsmenyn Fullmaktstagare med behörighet till omfattningen ska du nu se den du tilldelat fullmakten till.




    Viktigt! betalningar i tjänsten bank och betalning fungerar inte om man har kontrasignering aktiverat på din bank.

Aktivera koppling mot Handelsbanken


Här nedan följer en guide som beskriver hur du aktiverar kopplingen mot Handelsbanken.

  1. Logga in på app.bjornlunden.se och gå till menyvalet Bank & betalning följt av Koppla mot banken.




  2. Välj Handelsbanken.



  3. Starta appen för BankID och signera.


  4. Välj vilket konto som ska ska kopplas. Förslagsvis det konto där det mesta av in- och utflödet går igenom.





Stänga av automatisk bokföring


Om du vill stänga av funktionen som gör att alla leverantörsfakturor bokförs automatiskt när de betalmarkeras går du in under Inställningar – Bank & Betalning och ändrar inställningen i rutan som heter Automatisk bokföring.

Det är också här du bestämmer vilket konto samt vilken verifikationsnummerserie betalningarna ska bokföras på.



Max 35 dagar


Om din betalfil blir avvisad av banken kommer du på startsidan se en text som säger att betalningen/betalningarna är i behov av åtgärd. Informationen ligger kvar tills felet är åtgärdat, eller i max 35 dagar.

Samma gäller de betalningar du ser under Genomförda betalningar. De ligger alltså kvar där i max 35 dagar.



Felmeddelanden


Följande felmeddelanden kan dyka upp:

  • Betalningen misslyckades på grund av dubbla betalningar.
    Detta dyker upp det finns en betalning med samma leverantör, samma belopp och samma datum. Tyvärr godkänner inte banken detta. En lösning kan vara att ändra betaldatum.



Fel vid OCR-kontroll


  • Leverantören kräver OCR.
  • Leverantören accepterar inte OCR.
  • Kontrollera att OCR är korrekt.
    Kontrollera om du har ett korrekt OCR-nummer här: Bankgirot – OCR reference control.
Guide taggad med: Handelsbanken koppla på handelsbanken
warning Created with Sketch.