Aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen
Med våra nya bankkopplingar (API-lösning enligt PSD2) kan man skicka betalningar, se aktuellt saldo och få automatiserad redovisning av betalningar. Det lägger grunden för ett enkelt & effektivt arbetssätt.
🛈 Innan du aktiverar bankkoppling i Bjorn Lunden-appen ska du teckna rätt tjänst på din bank: ⇢ Swedbank och Sparbankerna ⇢ Handelsbanken ⇢ SEB ⇢ Nordea |
För att automatiserad redovisning ska fungera finns några saker att tänka på:
- Leverantörsbetalningar måste skickas från Bjorn Lunden-appen.
- BG-Inbetalningar behöver innehålla tillräcklig information (som fakturanummer i meddelandefältet / referens, eller rätt OCR-nummer.)
Här är stegen som beskriver hur du aktiverar bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.
1 Logga in på Bjorn Lunden-appen (app.bjornlunden.se) – från dator eller på din surfplatta / telefon.
2 Klicka på Bank & betalning. ①
⇨ Tryck på Koppla mot banken. ②
3 Välj din bank i listan. ①
⇨ Tryck på Fortsätt. ②
Starta ditt mobila BankID och signera.
4 Välj det bankkonto du ska koppla Bjorn Lunden-appen till. ①
⇨ Tryck på Fortsätt. ②
Klart! Du kan nu sköta betalningar direkt i Bjorn Lunden-appen & har stöd för automatisk bokföring.
Sista saker att tänka på när du jobbar med koppling till bank
Om en betalning blir avvisad av banken kommer du se en text att betalningen behöver en åtgärd.
Texten ligger kvar i upp till (max) 35 dagar eller tills det är åtgärdat.
Samma gäller Genomförda ① betalningar.
Genomförda betalningar syns under Genomförda i upp till (max) 35 dagar.
Möjliga felmeddelanden
Meddelande som kan dyka upp:
- OCR-kontroll
Kan bero på: 1 Att leverantören kräver OCR.
2 Leverantören inte accepterar OCR.
3 Kontrollera att OCR är korrekt. (OCR-check kan göras här: OCR reference control.)