⤷ • 𝗛𝗮𝗻𝗱𝗲𝗹𝘀𝗯𝗮𝗻𝗸𝗲𝗻 till Bjorn Lunden
Som företagskund hos Handelsbanken kan du skicka leverantörsbetalningar direkt till Handelsbanken från Bjorn Lunden-appen och få automatiserad återredovisning.
Fakturor betalmarkeras och betalningar bokförs automatiskt som standard.
🛈 Obs! Denna process till Handelsbanken sker i 2 steg. Se nedan för instruktioner. |
🛈 Angående kreditfakturor: Det går ej hantera kreditfakturor i denna koppling i dagsläget. Detta är något som vi aktivt jobbar med att bygga stöd för. I nuläget får man sköta kreditfakturor manuellt på Handelsbanken. |
Man måste ha loggat in på internetbanken med BankID minst en gång för att kunna signera uppdrag i Bjorn Lunden-appen.
Här förklarar vi i enkla steg hur du förbereder för koppling till Bjorn Lunden-appen hos Handelsbanken.
Steg 1: Teckna tjänst till Handelsbanken
Gå till ⇨ OpenPayments.io/integrera/Handelsbanken & teckna tjänsten.
Här följer en film som förklarar hur det går till. Filmen heter Onboarding.
Steg 2: Teckna fullmakter ("rättigheter") hos Handelsbanken
Efter vi gjort steget ovan behöver vi ställa in rättigheter för tjänsten.
Här följer en film som förklarar hur det går till. Filmen heter Tecknande av fullmakt och kommer från vår integratör Open Payments.
1 Logga in på Handelsbankens internetbank med bankdosa.
2 Gå till Fullmakter – Registrera ny, ①
välj Självbetjäningstjänster. ②
⇨ Tryck på OK. ③
3 Kryssa i Internet företag – Tilläggstjänster API Företag. ①
⇨ Tryck på Klar. ②
4 Välj Självbetjäningstjänster. ①
⇨ Tryck på OK. ②
Under visas registrerade uppgifter. ⇨ Bekräfta genom att tryck på Utför. ③
5 Öppna ditt mobila BankID och ⇨ Godkänn. Du har nu kopplat på API-tjänsten som gör det möjligt för Bjorn Lunden-appen att läsa information från Handelsbanken!
Nu ska vi koppla rättigheter ("fullmakter") för användare/ användarna. 🛈 Obs! Vi kan endast nå stegen som följer genom att logga in med kortläsare.
6 Logga in med kortläsare (inte med mobilt BankId),
⇨ Klicka på Tjänster ① och välj Fullmakter ②.
7 Klicka på Hantera fullmakt ① och välj Koppla samman ②.
8 Klicka på menyn Fullmaktstagare ① & välj vem som ska ha fullmakt.
Bocka i Självbetjäningstjänster. ②
Ställ in ett datum vid Tjänster upplagda fr o m datum. ③ Sätt ett datum som är 1 dag innan du lagt till tjänsten. Till exempel igår om det är idag du aktiverar tjänsten för första gången.
⇨ Klicka på OK. ④
9 Signera med kortläsare utan sladd,
⇨ Klicka på Godkänn.
Du har nu förberett & lagt till rättigheter för användare. Klart! Nu återstår bara att aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.
🛈 Viktigt! För att betalningar ska fungera från Bjorn Lunden-appen får ej kontrasignering vara aktiverat på Handelsbanken. |
Aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen
Här är stegen som beskriver hur du aktiverar bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.
1 Logga in på Bjorn Lunden-appen (app.bjornlunden.se) – från dator eller på din surfplatta / telefon.
2 Klicka på Bank & betalning. ①
⇨ Tryck på Koppla mot banken. ②
3 Välj din bank i listan. ①
⇨ Tryck på Fortsätt. ②
Starta ditt mobila BankID och signera.
4 Välj det bankkonto du ska koppla Bjorn Lunden-appen till. ①
⇨ Tryck på Fortsätt. ②
Klart! Du kan nu sköta betalningar direkt i Bjorn Lunden-appen & har stöd för automatisk bokföring.
Sista saker att tänka på när du jobbar med koppling till bank
Om en betalning blir avvisad av banken kommer du se en text att betalningen behöver en åtgärd.
Texten ligger kvar i upp till (max) 35 dagar eller tills det är åtgärdat.
Samma gäller Genomförda ① betalningar.
Genomförda betalningar syns under Genomförda i upp till (max) 35 dagar.
🛈 Angående flera samtidiga betalningar! I dagsläget stödjer ej Handelsbanken flera samtidiga betalningar från Bjorn Lunden-appen. ⇨ Det går bra att skicka 1 betalning åt gången tills vidare. Vi jobbar aktivt med Handelsbanken på att införa för stöd för flera samtidiga betalningar (även kallat "Batch-betalningar"). |
Möjliga felmeddelanden
Meddelande som kan dyka upp:
- "Betalningen misslyckades på grund av dubbla betalningar"
Kan dyka upp om det är flera betalningar med samma leverantör, samma belopp och samma datum. Tyvärr godkänns det inte. Lösning kan vara att sätta betalningarna till olika betaldatum.
- OCR-kontroll
Kan bero på: 1 Att leverantören kräver OCR.
2 Leverantören inte accepterar OCR.
3 Kontrollera att OCR är korrekt. (OCR-check kan göras här: OCR reference control.)