Bjorn Lunden

Swedbank & Sparbankerna: Så kopplar du till Swedbank / Sparbankerna

Uppdaterad

Med vår koppling till Swedbank & Sparbankerna kan du som företagskund skicka leverantörsbetalningar direkt från Bjorn Lunden-appen och arbeta med automatiserad redovisning av betalningar.

Fakturor betalmarkeras och betalning bokförs automatiskt som standard.

🛈 Angående kreditfakturor: Det går ej hantera kreditfakturor i denna koppling i dagsläget. Detta är något som vi aktivt jobbar med att bygga stöd för.
I nuläget får man sköta kreditfakturor manuellt på Swedbank & Sparbankerna.

Innan vi börjar behöver du aktivera utökad användning av Mobilt BankID. Det behövs för att få tillgång till alla tjänster i internetbanken. Bland annat för att förbereda betalningsrättigheter för Bjorn Lunden-appen (Steg 1 nedan) och lägga till nya mottagare för betalningar.

Läs mer här ⇨ Utökad användning av Mobilt BankID på Swedbank. För aktivering behövs säkerhetsdosa eller Digital ID-kontroll (svenskt pass/nationellt ID-kort). 

🛈 OBS!
För att kunna matcha BG-inbetalningar krävs att du lägger till vår integratör Open Payments som servicebyrå genom Swedbanks kundtjänst på telefon eller ditt lokala kontor för Sparbankerna.

Servicebyrånummer: 941298 Open Payments Europe AB

För smidigast handläggning kan du innan du ringer förbereda med ett meddelande till Swedbanks chatt ① ("pratbubblan" nere till höger i internetbanken) där du anger Servicebyrånumret.

Steg 1: Lägga till 3:e parts leverantör ("Open Banking").

3:e parts leverantör betyder att man har rätt att utföra tjänster via ett påkopplat program eller app. Tekniken kallas också för "Open Banking". För detta steg måste man vara firmatecknare eller ha fullständiga rättigheter i företaget & att personen som ska använda tjänsten har betalningsrättigheter.

1 Logga in på Swedbanks eller din Sparbanks internetbank.

2 Öppna Användare och behörigheter,

⇨ tryck på Användare i internetbanken. ①

3 Välj vilken användare som vi ska lägga till betalningsrättigheter på genom att klicka. ①

4 Tryck på Ändra / lägg till nya behörigheter. ①

5 Välj Begränsad behörighet/Specifik behörighet.

🛈 Även om vi väljer Obegränsad behörighet, måste vi ändå manuellt tilldela rättigheter för Open Banking.


6 Under Betala och överföra, klicka på Lägg till bredvid Open Banking 3:e parts leverantör.


7 Klicka på Fortsätt i rutan till höger för att bekräfta.

8 Välj signeringsvillkor. Välj därefter vilka konton som användaren ska ha rättigheter för.

9 Kontrollera och godkänn, signera sedan.


Viktigt! betalningar i tjänsten bank och betalning fungerar inte om man har kontrasignering aktiverat på din bank.


Aktivera kopplingen mot Swedbank

Här nedan följer en guide som beskriver hur du aktiverar kopplingen mot Swedbank.

  1. Logga in på app.bjornlunden.se och gå till menyvalet Bank & betalning följt av Koppla mot banken.
  2. Välj Swedbank och Sparbankerna.


  3. Välj Swedbank eller Sparbankerna. Väljer du Sparbankerna får du sedan upp en rullist där du ska välja ditt kontor.
  4. Starta appen för BankID och signera.
  5. Välj vilket konto som ska ska kopplas. Förslagsvis det konto där det mesta av in- och utflödet går igenom.

Stänga av automatisk bokföring

Om du vill stänga av funktionen som gör att alla leverantörsfakturor bokförs automatiskt när de betalmarkeras går du in under Inställningar – Bank & Betalning och ändrar inställningen i rutan som heter Automatisk bokföring.

Det är också här du bestämmer vilket konto samt vilken verifikationsnummerserie betalningarna ska bokföras på.


Aktivering av BG-inbetalningar och ändring av servicebyrå till Open Payments

Aktivering – Bankgiro Inbetalningar

Aktivering av tjänsten Bankgiro Inbetalningar (Swedbank & Sparbankerna)

För Swedbank och Sparbankerna:

  • Firmatecknare måste göra aktivering då avtal signeras med banken

För Swedbank:

  • Firmatecknare måste vara ”Företagsanvändare i telefontjänst företag” Detta aktiveras via avtal som kan sättas upp via telefonbanken (1b)


  1. Kontakta banken
    • Sparbankskunder, kontakta ditt lokala bankkontor.
    • Swedbankkunder, kontakta telefontjänst företag: 0771 33 44 33.
      • Välj personlig service och ange organisationsnummer.
      • Ange en Företagskod.
  2. Be att få tala med en handläggare för att aktivera tjänsten Bankgiro Inbetalningar.
  3. Hur ska kommunikationen/filöverföring till/från Bankgirot se ut:
    • Filformat: BgMax
    • Servicebyrå nr: 941298 (Open Payments Europe AB)

Handläggaren på banken använder processen ”Förenklad anslutning”, där banken fyller i kundens kontaktuppgifter som vidarebefordras till Bankgirot som tar kontakt med kund

Ändra servicebyrå – Bankgiro Inbetalningar

Ändra servicebyrå för tjänsten Bankgiro Inbetalningar (Swedbank & Sparbankerna)

  • Firmatecknare måste göra aktivering då avtal signeras med banken
  • Firmatecknare måste vara ”Företagsanvändare i telefontjänst företag”


  1. Kontakta Swedbank telefontjänst företag: 0771 33 44 33.
  2. Välj personlig service och ange organisationsnummer.
  3. Ange Företagskod.
  4. Be att få tala med en handläggare för att ändra servicebyrånummer i tjänsten Bankgiro Inbetalningar.
  5. Hur ska kommunikationen/filöverföring till/från Bankgirot se ut:
    • Filformat: BgMax
    • Servicebyrå nr: 941298 (Open Payments Europe AB)

6. När ändringen är gjord måste det gå en nattkörning innan det nya servicebyrånumret är aktiverat.


Vi rekommenderar att du byter servicebyrå till Open Payments för att underlätta matchningen av BG-betalningar.
Då undviker du att transaktionerna behandlas som en klumpsumma, vilket komplicerar matchningen till rätt faktura.

 

Sista saker att tänka på när du jobbar med koppling till bank

Om en betalning blir avvisad av banken kommer du se en text att betalningen behöver en åtgärd.
Texten ligger kvar i upp till (max) 35 dagar eller tills det är åtgärdat.

Samma gäller Genomförda  betalningar
Genomförda betalningar syns under Genomförda i upp till (max) 35 dagar.

Möjliga felmeddelanden

Meddelande som kan dyka upp:

- OCR-kontroll

Kan bero på: 1 Att leverantören kräver OCR.
2 Leverantören inte accepterar OCR.
3 Kontrollera att OCR är korrekt. (OCR-check kan göras här: OCR reference control.)

- "Betalningen misslyckades på grund av dubbla betalningar"

Kan dyka upp om det är flera betalningar med samma leverantör, samma belopp och samma datum. Lösning kan vara att ändra betaldatum.

warning Created with Sketch.