Bjorn Lunden

⤷ • 𝗡𝗼𝗿𝗱𝗲𝗮 till Bjorn Lunden

Uppdaterad

Nu kan du som är företagskund hos Nordea skicka leverantörsbetalningar direkt från Bjorn Lunden-appen och arbeta automatiserat med återredovisning.

Fakturor betalmarkeras och betalningar bokförs automatiskt som standard.

🛈 Angående kreditfakturor: Det går ej hantera kreditfakturor i denna koppling i dagsläget. Detta är något som vi aktivt jobbar med att bygga stöd för.
I nuläget får man sköta kreditfakturor manuellt hos Nordea.

Här förklarar vi i enkla steg hur du förbereder för koppling till Bjorn Lunden-appen hos Nordea.
🛈 Obs! Om du använt tidigare koppling mot Nordea ("ISO-lösning") men ska byta till vår moderna API-lösning ("PSD2") kommer schemalagda betalningar att tas bort. Rekommendation i nuläget är att inga planerade betalningar ska finnas på banken när du byter till nya API-lösningen.

Steg 1: Teckna tjänst hos Nordea 

Gå till ⇨ Automatisera betalningar och avstämningar med Corporate Access Lite | Nordea  & teckna tjänsten.

Här följer en film som förklarar hur det går till. Filmen heter Onboarding och är från vår integratör Open Payments.

1 Välj Corporate Access Lite till Nordea Business,

⇨ tryck på Beställ här. ①
(🛈 Obs! Kopplingen ska ske mot Open Payments (✱) , inte mot tidigare Björn Lundén)

2 Logga in på Nordea Business,

⇨ Tryck på Logga in. 

3 ⇨ Tryck på Ansök här.

4 Fyll i dina Kontaktuppgifter, ① 

 ⇨ Välj Open Payments ② i menyn över affärssystem. (🛈 Obs! Inte Björn Lundén utan välj Open Payments.)

5 Bocka i ditt / dina bankkonto(n) som ska kopplas till tjänsten. 🛈 Har du ett bankgironummer? För att inbetalningar ska redovisas automatiskt ska du lägga till det.

Lägg till det i Lägg till mitt Bankgironummer. ①

6 Fyll i uppgifter om firmatecknare.

Tryck på Skicka. ① 


7 Nu skickas ett mejl ut med information om hur man signerar avtalet.

När avtalet är signerat har du förberett tjänsten så att Bjorn Lunden-appen kan skicka betalning / hämta information hos Nordea. Klart! Nu återstår bara att aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.

Aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen

Här är stegen som beskriver hur du aktiverar bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.

1 Logga in på Bjorn Lunden-appen (app.bjornlunden.se) – från dator eller på din surfplatta / telefon.

2 Klicka på Bank & betalning. ① 

⇨ Tryck på Koppla mot banken

3 Välj din bank i listan. ① 

⇨ Tryck på Fortsätt. 

Starta ditt mobila BankID och signera.

Välj det bankkonto du ska koppla Bjorn Lunden-appen till. ① 

⇨ Tryck på Fortsätt. ②

Klart! Du kan nu sköta betalningar direkt i Bjorn Lunden-appen & har stöd för automatisk bokföring.

Sista saker att tänka på när du jobbar med koppling till bank

Om en betalning blir avvisad av banken kommer du se en text att betalningen behöver en åtgärd.
Texten ligger kvar i upp till (max) 35 dagar eller tills det är åtgärdat.

Samma gäller Genomförda  betalningar
Genomförda betalningar syns under Genomförda i upp till (max) 35 dagar.

Möjliga felmeddelanden

Meddelande som kan dyka upp:

- OCR-kontroll

Kan bero på: 1 Att leverantören kräver OCR.
2 Leverantören inte accepterar OCR.
3 Kontrollera att OCR är korrekt. (OCR-check kan göras här: OCR reference control.)

warning Created with Sketch.