Bjorn Lunden

SEB: Så kopplar du till SEB

Uppdaterad

Du kan nu skicka dina leverantörsbetalningar direkt till SEB från Bjorn Lunden-appen och arbeta automatiserat med återredovisning.

Fakturor betalmarkeras och betalningar bokförs automatiskt som standard.

🛈 Återredovisning av inbetalningar fungerar bara om ni tecknar tjänsten nedan på SEB. OBS! Tjänsten måste tecknas mot Open Payments (och inte mot tidigare Björn Lundén).
🛈 Angående kreditfakturor: Det går ej hantera kreditfakturor i denna koppling i dagsläget. Detta är något som vi aktivt jobbar med att bygga stöd för.
I nuläget får man sköta kreditfakturor manuellt på SEB.

Här förklarar vi i enkla steg hur du förbereder för koppling till Bjorn Lunden-appen hos SEB.
🛈 Obs! Om du använt tidigare koppling mot SEB ("ISO-lösning") men ska byta till vår moderna API-lösning ("PSD2") ska du först avsluta tidigare tjänsteavtal hos SEB.

Steg 1: Teckna tjänst till SEB

Gå till ⇨ Automatisera din bokföring | SEB & teckna tjänsten.

Här följer en film som förklarar hur det går till. Filmen heter Onboarding och är från vår integratör Open Payments.


1 Tryck på Logga in & beställ. ①

2 Nu ska du välja mot vilket affärssystem som ditt bankkonto ska kopplas. 

Välj Open Payments ①,
(🛈 Obs! inte mot Björn Lundén)

⇨ tryck på Nästa. ②

 

3 Tryck på Lägg till konto ①,

Välj bankkonto ②,

⇨ tryck på Nästa. ③

4 Nästa steg är extra inställningar. Vid OCR-kontroll för betalningar till konto så välj Ingen kontroll, 

⇨ tryck på Nästa.

Vid tilläggstjänst Utökad redovisning så välj Nej, 

⇨ tryck på Klar.

5 Vid Välj Startdatum så välj ⇨ Snarast. Fyll sedan i dina kontaktuppgifter.

⇨ tryck på Beställ.

6 Öppna ditt Mobila BankID och Godkänn.

Nu har du tecknat & förberett tjänsten så att Bjorn Lunden-appen kan hämta information / skicka betalningar hos SEB. Klart! Nu återstår bara att aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.

Aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen

Här är stegen som beskriver hur du aktiverar bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.

1 Logga in på Bjorn Lunden-appen (app.bjornlunden.se) – från dator eller på din surfplatta / telefon.

2 Klicka på Bank & betalning. ① 

⇨ Tryck på Koppla mot banken

3 Välj din bank i listan. ① 

⇨ Tryck på Fortsätt. 

Starta ditt mobila BankID och signera.

Välj det bankkonto du ska koppla Bjorn Lunden-appen till. ① 

⇨ Tryck på Fortsätt. ②

Klart! Du kan nu sköta betalningar direkt i Bjorn Lunden-appen & har stöd för automatisk bokföring.

Sista saker att tänka på när du jobbar med koppling till bank

Om en betalning blir avvisad av banken kommer du se en text att betalningen behöver en åtgärd.
Texten ligger kvar i upp till (max) 35 dagar eller tills det är åtgärdat.

Samma gäller Genomförda  betalningar
Genomförda betalningar syns under Genomförda i upp till (max) 35 dagar.

Möjliga felmeddelanden

Meddelande som kan dyka upp:

- OCR-kontroll

Kan bero på: 1 Att leverantören kräver OCR.
2 Leverantören inte accepterar OCR.
3 Kontrollera att OCR är korrekt. (OCR-check kan göras här: OCR reference control.)

warning Created with Sketch.