⤷ • 𝗦𝘄𝗲𝗱𝗯𝗮𝗻𝗸 𝗼𝗰𝗵 𝗦𝗽𝗮𝗿𝗯𝗮𝗻𝗸𝗲𝗿𝗻𝗮 till Bjorn Lunden
Med Bankkoppling kan du som företagskund hos Swedbank & Sparbankerna skicka leverantörsbetalningar direkt från Bjorn Lunden-appen och få automatiserad återredovisning.
Fakturor betalmarkeras och betalning bokförs automatiskt som standard.
🛈 Angående kreditfakturor: Det går ej hantera kreditfakturor i denna koppling i dagsläget. Detta är något som vi aktivt jobbar med att bygga stöd för. I nuläget får man sköta kreditfakturor manuellt på Swedbank & Sparbankerna. |
Här förklarar vi i enkla steg hur du förbereder för koppling till Bjorn Lunden-appen hos Swedbank & Sparbankerna.
🛈 OBS! Utökat användning av Mobilt BankID behövs för tillgång till alla tjänster på internetbanken. Till exempel för betalningsrättigheter för Bjorn Lunden-appen eller lägga till nya mottagare för betalningar. Läs om ⇨ Utökad användning av Mobilt BankID på Swedbank.
Steg 1: Lägga till 3:e parts leverantör ("Open Banking").
3:e parts leverantör betyder att man har rätt att utföra tjänster via ett påkopplat program eller app. Tekniken kallas också för "Open Banking". För detta steg måste man vara firmatecknare eller ha fullständiga rättigheter i företaget & att personen som ska använda tjänsten har betalningsrättigheter.
1 Logga in på Swedbanks eller din Sparbanks internetbank.
2 Öppna Användare och behörigheter,
⇨ tryck på Användare i internetbanken. ①
3 Välj vilken användare som vi ska lägga till betalningsrättigheter på genom att klicka. ①
4 ⇨ Tryck på Ändra / lägg till nya behörigheter. ①
5 Välj Begränsad behörighet/Specifik behörighet.
🛈 Även om vi väljer Obegränsad behörighet, måste vi ändå manuellt tilldela rättigheter för Open Banking. |
6 Gå till Betala och överföra,
⇨ Klicka på (+) Lägg till
(vid Open Banking 3:e parts leverantör). ①
7 ⇨ Tryck på Fortsätt. (✱)
8 Välj Signeringsvillkor, ①
välj konto ② som användaren ska ha signeringsvillkor för.
9 Kontrollera att uppgifterna är rätt,
⇨ Tryck på Signera nu. ①
Klart!
Nu har vi lagt till behörighet för 3:e parts leverantör ("Open Banking").
Fortsätt för att lägga till Servicebyrå för Bankgiro Inbetalningar.
Steg 2: Lägga till Servicebyrå / Aktivera tjänsten Bankgiro Inbetalningar.
För att kunna matcha BG-inbetalningar behöver du lägga till Open Payments som en Servicebyrå på Swedbank.
Open Payments är vår integratör ("koppling") mellan Bjorn Lunden-appen och bankerna.
🛈 För att kunna lägga till Servicebyrå måste man vara firmatecknare. ⇨ Behörigheter på Swedbank. |
1 ⇢ Sparbankerna: kontakta / ring lokalt kontor.
⇢ Swedbank: kontakta Swedbanks Telefonbanken för företag på telefon ✆ 0771‑33 44 33
För att använda Telefonbanken för företag på Swedbank kommer du behöva en företagskod. ⇨ Läs mer om att Aktivera en företagskod. |
2 Be att handläggare aktiverar tjänsten Bankgiro Inbetalningar.
För smidigast handläggning kan du innan du ringer förbereda med ett meddelande till Swedbanks chatt ① ("pratbubblan" nere till höger i internetbanken) där du anger Servicebyrånummer / Servicebyrå.
3 Ange nedan till handläggaren på banken:
⇢ Servicebyrånummer: 941298
⇢ Servicebyrå: Open Payments
På frågan hur kommunikation till/från Bankgirot ska se ut ska filformatet vara BgMax.
Banken fyller i dina kontaktuppgifter som skickas vidare till Bankgirot.
Klart!
Nu har vi förberett så att Bjorn Lunden-appen lättare kan redovisa BG-inbetalningar. 🛈 Det kan behöva gå en nattkörning innan servicebyrånumret är aktiverat.
Nu har du tecknat & förberett tjänsten så att Bjorn Lunden-appen kan hämta information / skicka betalningar hos Swedbank & Sparbankerna. Nu återstår bara att aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.
🛈 Viktigt! För att betalningar ska fungera från Bjorn Lunden-appen får ej kontrasignering vara aktiverat på Swedbank. |
Aktivera bankkoppling i Bjorn Lunden-appen
Här är stegen som beskriver hur du aktiverar bankkoppling i Bjorn Lunden-appen.
1 Logga in på Bjorn Lunden-appen (app.bjornlunden.se) – från dator eller på din surfplatta / telefon.
2 Klicka på Bank & betalning. ①
⇨ Tryck på Koppla mot banken. ②
3 Välj din bank i listan. ①
⇨ Tryck på Fortsätt. ②
Starta ditt mobila BankID och signera.
4 Välj det bankkonto du ska koppla Bjorn Lunden-appen till. ①
⇨ Tryck på Fortsätt. ②
Klart! Du kan nu sköta betalningar direkt i Bjorn Lunden-appen & har stöd för automatisk bokföring.
Sista saker att tänka på när du jobbar med koppling till bank
Om en betalning blir avvisad av banken kommer du se en text att betalningen behöver en åtgärd.
Texten ligger kvar i upp till (max) 35 dagar eller tills det är åtgärdat.
Samma gäller Genomförda ① betalningar.
Genomförda betalningar syns under Genomförda i upp till (max) 35 dagar.
Möjliga felmeddelanden
Meddelande som kan dyka upp:
- OCR-kontroll
Kan bero på: 1 Att leverantören kräver OCR.
2 Leverantören inte accepterar OCR.
3 Kontrollera att OCR är korrekt. (OCR-check kan göras här: OCR reference control.)
- "Betalningen misslyckades på grund av dubbla betalningar"
Kan dyka upp om det är flera betalningar med samma leverantör, samma belopp och samma datum. Lösning kan vara att ändra betaldatum.