Bjorn Lunden

Kom igång med Byråstöd

Uppdaterad
Den här instruktionen gäller Byråstöd

Här är en översikt av inställningar och funktioner som behöver göras för att komma igång med Byråstöd.

Att logga in i Byråstöd

Byråstöd är en webbaserad tjänst vilket innebär att du bara behöver logga in via webbläsare för att komma igång. Adressen är >> byrastod.bjornlunden.se/

Byråstöd är optimerat för Google Chrome och vi kan ej garantera full funktionalitet i övriga webbläsare. Vi arbetar med att säkerställa funktionalitet i övriga framöver. Läs mer om Val av webbläsare

Du loggar in i Byråstöd med ditt BL Konto. Om du tidigare är BjornLunden-kund och har BL Skatt / BL Bokslut i molnet använder du samma inloggningsuppgifter. 

Om du är helt ny kund kommer e-post med aktiveringslänk där du själv väljer användarnamn och lösenord.

Om man ej längre kommer ihåg inloggningsuppgifterna kan man vid inloggning klicka på ⇢ Glömt lösenord för att skapa nytt lösenord.

En visning om att Komma igång med Byråstöd:

Start-fliken

När du loggat in i Byråstöd möts du först av Start-fliken.
Det är utgångspunkten med information om uppdateringar i Byråstöd, och andra viktiga nyheter. Innehållet uppdateras ständigt och är en levande portal.

Meny-listen

I Byråstöd ser du flera menyer. Uppe till höger finns kugghjulet som tar dig till Byråinställningar, Hjälp-menyn och längst ut i hörnet ser du inloggad användare & utloggning.

Uppläggning av klienter

Först av allt ska du börja med att lägga upp dina klienter. Det görs (såklart :)) i Klient-fliken.
Om du tidigare jobbat i BL Administration med Företagslistan i molnet kan du enkelt importera med knappen "Jämför mot Företag i molnet".
Det går även att lägga upp klienter manuellt eller skapa en import-fil från Microsoft Excel.

Läs mer om import

Skapa uppdragsmallar

En av flera smarta funktioner i Byråstöd är att man kan välja mallar för olika uppdrag som du kan ta med vid import. Detta sparar tid vid uppläggning av nya klienter. 

Mallarna kan anpassas efter önskemål. Behöver du ändra ett uppdrag kan du göra det efter i klientkortet.

Läs mer om uppdragsmallar

Uppdrag och Tjänster

För att visa aktiviteter att utföra under Alla aktiviteter och på uppdragsflikarna, behöver man först lägga till tjänster på klienterna. Att lägga till tjänster går att göra i samband med import av klienter, eller lägga till i klientkortet.

Gå in på klientkortet på den klient vi ska lägga till en tjänst på. Gå in på fliken Uppdrag. Klicka på Lägg till tjänster. Sök och markera tjänst / -erna som ska läggas till.

Viktigt!
Välj rätt startdatum på tjänsten, t ex om det är en tjänst som utförs på årsbasis i ett företag med kalenderår som räkenskapsår så ska startdatum vara ⇨ 1 januari.

När tjänsten lagts till har den fått inställningar på periodicitet, handläggare m m utifrån uppdragsmallarna.
Det går att klicka på tjänsten och ändra inställningar. Läs mer om hur du lägger till tjänst på klientnivå

Vid import av klienter kan tjänster från uppdragsmallarna automatiskt läggas till. Du kan läsa mer om detta här.

Byråstödets flikar

Under Meny-listen hittar du, förutom Start, följande flikar:

Alla aktiviteter

Under Alla aktiviteter finns en aktivitetslista som är sorterad på deadlinedatum. Du ser de mest "akuta" aktiviteterna längst upp.

Läs mer om fliken Alla aktiviteter.

Bokföring

Under Bokföring finns en aktivitetslista som hjälper att hålla koll på tjänster som har med bokföring att göra.
Med urval får man fram just den information som behövs vid tillfället.

Läs mer om fliken Bokföring i Byråstöd.

Skattedeklaration

Under Skattedeklaration är klienter samlade vars uppdrag och tjänster handlar om skattedeklaration,
Här får man enkelt överblick och kan hålla koll på vad som ska göras och vad som är gjort.

Läs mer om fliken Skattedeklaration i Byråstöd.

Bokslut

Under Bokslut är klienter samlade vars uppdrag och tjänster handlar om bokslut. Saknas någon klient eller aktivitet behöver man lägga till tjänsten under fliken Uppdrag på klientkortet (läs mer här).

Läs mer om fliken Bokslut i Byråstöd.

Inkomstdeklaration

Under Inkomstdeklaration är klienter samlade vars uppdrag och tjänster handlar om inkomstdeklaration. Saknas någon klient eller aktivitet behöver man lägga till tjänsten under fliken Uppdrag på klientkortet (läs mer här).

Läs mer om fliken Inkomstdeklaration i Byråstöd.

Kontrolluppgifter m m

Under Kontrolluppgifter är klienter samlade vars uppdrag och tjänster handlar om kontrolluppgifter och rapportering till Fora. 

Kontrolluppgifterna är specificerade för lön, ränta och utdelning − vilket gör att man enkelt håller koll på vad som är utfört och kvar att göra. 

Läs mer om fliken Kontrolluppgifter i Byråstöd.

Att göra

Ibland behöver vi planera enstaka uppgifter − som t ex besök, e-post / telefonkontakt m m. Fliken Att göra visar Att göra-poster som du eller andra handläggare skapat. Fliken är märkt med en siffra som visar det antal Att göra-poster som ännu ej är Klar-markerade. I exemplet nedan har vi planerat in ett Besök hos en klient.

Läs mer om fliken Att göra i Byråstöd.

Klienter

Under Klienter finns en överblick på alla klienter. Här läggs nya klienter upp, redigerar Klient-kort och uppdrag. Det går även att ta bort / arkivera klienter här. Om man inte ska utföra tjänster längre åt en klient kan man arkivera klienten. En arkiverad klient går att "aktivera" igen om det behövs.

Läs mer om fliken Klienter i Byråstöd.

Aviseringar m m

Under Aviseringar finns en översikt över händelser i alla molndatabaser. 

Här går det bland annat att se: antal ohanterade dokument, obetalda leverantörsfakturor, samt din klients skattekontosaldo. Man väljer själv vilka kolumner som ska synas här. Innehåll och funktioner i Aviseringar kommer att utökas löpande.

Läs mer om fliken Aviseringar i Byråstöd.

Rådgivarverktyg

Molndatabaser innehåller ekonomisk data som bokföring och mera. Därför har Bjorn Lunden tagit fram ett AI-baserat rådgivningsverktyg som heter just, Rådgivarverktyget.

Med det skapar du enkelt en rapport, Rådgivarrapport, att utgå från vid rådgivning, som i realtid visar företagets nyckeltal och hur företaget ligger till jämfört med andra företag. Rådgivarrapporten skapas från klientkortet efter man aktiverat Rådgivarverktyget.

I fliken Rådgivarverktyget visas notiser om viktiga händelser och förändringar som rör företagets ekonomi, företagarens situation, o s v. Då kan du som konsult upptäcka om företaget t ex är på väg att nå en kritisk nivå och föreslå lämpliga åtgärder.

Läs mer om fliken Rådgivarverktyg i Byråstöd.

Hållbarhetsredovisning


Läs mer om fliken Hållbarhetsredovisning i Byråstöd.

Guide taggad med: Anställda Byråstöd Kom igång med Byråstöd
warning Created with Sketch.