Kom igång med BL Byråstöd
Den här instruktionen gäller BL Byråstöd |
Här är en översikt av inställningar och funktioner som behöver göras för att komma igång med Byråstöd.
En film om Byråstöd:
Webbaserat
Byråstöd är en webbaserad tjänst vilket innebär att du bara behöver logga in via webbläsare för att komma igång.
Adressen är >> byrastod.bjornlunden.se/
Byråstöd är optimerat för Google Chrome och vi kan ej garantera full funktionalitet i övriga webbläsare. Vi arbetar med att säkerställa funktionalitet i övriga framöver.
Aktiveringslänk kommer med e-post
Du loggar in med ditt BL Konto. Är du tidigare BjornLunden-kund och har BL Skatt eller BL Bokslut i molnet kan du använda samma inloggningsuppgifter. Är du ny kund kommer du få e-post med aktiveringslänk där du väljer eget användarnamn och lösenord. Om du ej kommer ihåg dina inloggningsuppgifter kan du vid inloggning klicka på Glömt lösenord för att skapa nytt lösenord.
Start-fliken
När du loggat in i Byråstöd möts du först av Start-fliken.
Det är utgångspunkten med information om uppdateringar i Byråstöd, och andra viktiga nyheter. Innehållet uppdateras ständigt och är en levande portal.
Meny-listen
I Byråstöd ser du flera menyer. Uppe till höger finns kugghjulet som tar dig till Byråinställningar, Hjälp-menyn och längst ut i hörnet ser du inloggad användare & utloggning.
Uppläggning av klienter
Först av allt ska du börja med att lägga upp dina klienter. Det görs (såklart :)) i Klient-fliken.
Om du tidigare jobbat i BL Administration med Företagslistan i molnet kan du enkelt importera med knappen "Jämför mot Företag i molnet".
Det går även att lägga upp klienter manuellt eller skapa en import-fil från Microsoft Excel.
Skapa uppdragsmallar
En av flera smarta funktioner i Byråstöd är att man kan välja mallar för olika uppdrag som du kan ta med vid import. Detta sparar en del tid vid uppläggning av klienter.
Mallarna kan går att anpassa efter önskemål. Behöver du sedan ändra ett uppdrag kan du göra det i klientkortet.
Byråstödets flikar
Under Meny-listen hittar du, förutom Start, följande flikar:
Alla aktiviteter
Under fliken Alla aktiviteter hittar du en lista med alla aktiviteter som håller å att förfalla (eller har förfallit). Du ser de mest brådskande aktiviteterna längst upp. Listan sorteras på deadlinedatum.
Läs mer om fliken Alla aktiviteter här.
Bokföring
Under fliken Bokföring hittar du en lista med aktiviteter som hjälper dig att hålla koll och få överblick på de tjänster som har med bokföring att göra och med hjälp av urval kan man få fram just den information du behöver vid det tillfället.
Läs mer om fliken Bokföring här.
Skattedeklaration
Under fliken Skattedeklaration har vi samlat dina klienter vars uppdrag och tjänster handlar om skattedeklaration, här kan du enkelt få en överblick och hålla koll på vad som är utfört och kvar att göra.
Läs mer om fliken Skattedeklaration här.
Bokslut
Under fliken Bokslut har vi samlat dina klienter vars uppdrag och tjänster handlar om bokslut, här kan du enkelt få en överblick och hålla koll på vad som är utfört och kvar att göra. Saknar du någon klient eller aktivitet här behöver du lägga till den aktuella tjänsten under fliken Uppdrag på klientkortet, läs mer här.
Läs mer om fliken Bokslut här.
Inkomstdeklaration
Under denna flik har vi samlat dina klienter vars uppdrag och tjänster handlar om inkomstdeklaration, här kan du enkelt få en överblick och hålla koll på vad som är utfört och kvar att göra. Saknar du någon klient eller aktivitet här behöver du lägga till den aktuella tjänsten under fliken Uppdrag på klientkortet, läs mer här.
Läs mer om fliken Inkomstdeklaration här.
Kontrolluppgifter m.m
Under fliken Kontrolluppgifter har vi samlat dina klienter vars uppdrag och tjänster handlar om kontrolluppgifter och Forarapporteringar. Här har vi specificerat kontrolluppgifterna för lön, ränta och utdelning. Vilket gör att du enkelt kan hålla koll på vad som är utfört och kvar att göra.
Läs mer om fliken Kontrolluppgifter här.
Att göra
Fliken Att göra skiljer sig från de övriga flikarna genom att här visas de Att göra-poster som du eller någon annan handläggare manuellt har skapat.
Läs mer om fliken Att göra här.
Klienter
Under fliken Klienter får du en överblick på samtliga klienter. Här lägger du upp nya klienter, redigerar kundkort och uppdrag, Du kan även ta bort klienter här som du aldrig jobbat med i byråstödet. Om du inte längre ska utföra tjänster åt en klient kan du sätta den som inaktiv.
Läs mer om fliken Klienter här.
Rådgivarverktyg
Med hjälp av Rådgivarverktyget skapar du enkelt en gedigen rapport att utgå från vid rådgivningen, som i realtid visar kundföretagets nyckeltal och hur företaget ligger till jämfört med andra företag i samma bransch. Du får även löpande notifieringar om viktiga händelser och förändringar som rör företagets ekonomi, företagarens situation, osv. På så vis kan du som konsult i tid upptäcka om företaget t ex är på väg att nå en kritisk nivå, och föreslå lämpliga åtgärder
Läs mer om fliken Rådgivarverktyg här.
Uppdrag och Tjänster
För att du ska få upp några aktiviteter att utföra under Alla aktiviteter och på uppdragsflikarna måste du först lägga till tjänster på dina klienter. Det kan du göra i samband med import av dina klienter eller lägga till på en klient i taget.
Gå in på den klient du vill lägga till tjänst på. Gå in under fliken Uppdrag. Klicka på knappen Lägg till tjänster. Sök fram och markera de tjänster du vill lägga till. Välj ett startdatum i månaden som tjänsten utförs i, gäller det t ex månadsmoms för oktober ska startdatumet vara någon gång i oktober för att aktiviteten ska dyka upp i tid innan 12:e december. När du lagt till tjänsten har den fått de inställningar på periodicitet, handläggare med mera som kommer från uppdragsmallarna. du kan klicka på tjänsten och ändra dessa inställningar. Läs mer om hur du lägger till tjänst på klientnivå här.
Vid import av klienter kan tjänster från uppdragsmallarna läggas till. Du kan läsa mer om detta här.