Björn Lundén AB

Skapa ny faktura

Uppdaterad

Skapa ny faktura

Du skapar en ny faktura via Fakturering – Ny faktura.

  1. Efter du tryckt på Ny faktura väljer du vilken kund du vill fakturera.
    Välj valuta (detta går även att göra på förhand via Fakturering – Kunder).
    Därefter väljer du vilka artiklar du vill lägga till i fakturan.
    Vill du inte jobba med artiklar går det även bra att skriva in egen text i beskrivningsraden.
    Du ser hela tiden en förhandsgranskning av fakturan till höger i bild, som byggs på med den information du adderar.
  2. Under Extrauppgifter väljer du om Omvänd skattskyldighet gäller eller om du vill lägga till ett meddelande till kunden. Du skriver också in ditt företags referens under Vår referens. Vill du att referensen ska vara ifylld i förväg går du in under Inställningar – Fakturering och skriver in den önskade, förvalda referensen.
    När det gäller Omvänd skattskyldighet så bokförs det på kontot som är angivet under Inställningar – Bokföring – Förvalda bokföringskonton. Meddelandet syns i det grå fältet på fakturan. Vill du göra en ROT/RUT-faktura går du först in under Inställningar – Fakturering och aktiverar ROT/RUT därifrån. Därefter kan du lägga till ROT/RUT under Extrauppgifter.
    Vill du fakturera med ROT/RUT så går du först in under Inställningar – Fakturering och aktiverar ROT/RUT-funktionen därifrån. Du får då upp ett nytt fält i artikelregistreringen där du väljer vilken bransch och typ av arbete det är.
    Läs mer om ROT/RUT-fakturering här.
    Under Extrauppgifter kan du även lägga till Projekt, Kostnadsställe och Kostnadsbärare. För att lägga upp nya Projekt, Kostnadsställe och Kostnadsbärare går du via Inställningar - Bokföringsdimensioner.
  3. Under Villkor kan du ändra Fakturadatum, Betalningsvillkor och Förfallodatum.
  4. Längst ner väljer du om du vill Ladda ned fakturan till en PDF-fil, Skicka fakturan som e-post eller Skicka som e-faktura (läs mer om e-fakturering längre ned).
    Du kan även välja att Få pengarna direkt via vårt samarbete med Capcito.
    Läs mer om Capcito och vårt samarbete

Om du använder dig av faktureringsmetoden bokförs fakturan automatiskt när du skickar den. Som standard används då verifikationsnummerserie F. Om du vill ändra metod eller verifikationsnummerserie går du in under Inställningar – Bokföring.
   När du sedan markerar fakturan som betald så bokförs även betalningen. Då används verifikationsnummer I som standard.

Fakturan får ett fakturanummer först efter att fakturan har skickats.
Sparar man fakturan som utkast kommer den inte att få ett fakturanummer.
Observera att det i nuläget endast finns en fakturamall. Det går alltså inte att ändra utseende på fakturan mer än att lägga in en egen logotyp. Funktionen är under utveckling.

E-faktura

För att läsa mer om hur du aktiverar e-fakturering, klicka här.

warning Created with Sketch.