Bjorn Lunden

Inställningar – Attest

Uppdaterad
Denna instruktion gäller dig som har BL Administration eller dig som har Byrå-kundsamverkan och arbetar med en redovisningsbyrå som använder BL Administration.


Så kommer du igång med Attest på webben

  1. Börja med att se till att du är inne på rätt företag i BL Administration. Gå sedan in knappen Tilläggstjänster i snabbmenyn högst upp och klicka på Kom igång-knappen för app.bjornlunden.se och logga in med BankID, BL Konto, Facebook eller Google. Fyll på med dina uppgifter för att göra din användare på app.bjornlunden.se komplett.
  2. I nästa steg väljer du de delar som ska användas i det aktuella företaget, markera Attest och gå vidare.
  3. De som ska ha möjlighet att attestera leverantörsfakturor behöver nu bjudas in, det blir alltså ett separat attestantregister för Attest på webben/i mobilen. Man anger namn, e-post och personnummer (krävs för inloggning med BankID). Användarna får ett välkomstmail och därefter är det bara att börja attestera.

Du som byter från attesthantering i BLA till attest på webben

Det går bra att fortsatt köra vidare på den tidigare lösningen, även om fördelarna med att byta till vår nya attest är flera. Bland annat behöver attestanterna inte ha BLA installerat utan kan sköta attesten direkt i mobilen eller på webben.

Om du aktiverar den nya attesthanteringen kommer en ny uppsättning attestanter att läggas upp, det är alltså inte de redan befintliga attestanterna i BL Administration du kommer att använda när du kör igång med Attest på webben/i mobilen.

När du byter till Attest på webben/i mobilen finns några saker att tänka på:
  • Se till att inte ha några registrerade men ej uppdaterade leverantörsfakturor i samband med övergången.
  • Försök att ha så få oattesterade leverantörsfakturor som möjligt i samband med övergången.
  • På de fakturor som ändå eventuellt är oattesterade vid övergången kan man via Kontroll reskontra – Redigera fakturauppgifter välja att byta till en av de nya attestanterna (efter övergången).
  • Om det finns attestansvariga på leverantörerna bör man se över dessa efter övergången och byta till den blapp-attestant som ska vara ansvarig istället för bla-attestanten.
  • Du behöver inte längre logga in som attestant för att ankomstregistrera fakturor, utan den användare som är inloggat ses automatiskt som ankomstregistrerare.

Användare och Attestanter

Det går bra att komplettera med både användare och attestanter allt eftersom. Detta görs i Inställningar – Användare där man bjuder in användare och bockar i rättigheten till attest. Under Inställningar – Attestanter lägger du upp ett attestflöde (om attest ska göras av flera personer i en särskild ordning) eller om de ska ha någon speciell attestroll.

Attestant eller slutattestant
En attestant kan attestera fakturan och därefter skicka vidare fakturan till nästa attestant.
När en slutattestant godkänt en faktura är den redo att betalas. 

Konteringsrättigheter
Här kan man välja om/i vilken utsträckning en attestant ska ha rättighet att ändra i konteringen av fakturan.
Inga, Projekt/Kostnadsställe/Kostnadsbärare eller Fullständiga.

Nästa i flödet 
Här anger du vem som ska vara nästa attestant i attestkedjan. Det gör du genom att klicka på knappen och väljer någon av de upplagda attestanterna i listan. Om du inte anger nästa attestant får du ange det manuellt när du attesterar en leverantörsfaktura istället.

Notiser och Påminnelser

Under Inställningar Notiser och påminnelser kan du välja om attestanterna ska få ett mail per faktura eller ett samlingsmail. Du kan där ställa in om du vill att det ska gå ut en påminnelse om att det finns oattesterade fakturor. Du väljer även där efter hur många dagar som första påminnelsen ska skickas ut.

Ändra attestant på faktura

Om du behöver ändra en attestant på en faktura, om det exempelvis blivit fel eller den som ska attestera har blivit sjuk, gått på semester eller liknande kan du göra detta på reskontraposten. Notera att detta görs i BL Administration och inte på webben.

  1. Välj Aktivitet – Kontroll reskontra per leverantör och dubbelklicka dig in på aktuell reskontrapost.
  2. Klicka på Redigera fakt.uppg. för att öppna redigeringsmöjligheten för leverantörsfakturan.
  3. Ändra attestkod, antingen genom att skriva in den nya eller genom att klicka på knappen Attestant för att välja en attestant från ditt attestantregister.
  4. Du kan sedan följa ändringar av attestanter i attestkedjan som du når antingen via reskontraporten och knappen Visa attestkedja eller i samband med att fakturorna attesteras.
warning Created with Sketch.