Bjorn Lunden

Koppla mot banken – Nordea

Uppdaterad
Denna instruktion gäller dig som har BL Administration eller dig som har Byrå-kundsamverkan och arbetar med en redovisningsbyrå som använder BL Administration.

Du som har Nordea som bank kan arbeta automatiserat med vår bankkoppling. Det innebär att både utgående och inkommande betalningar kan hanteras smidigt och effektivt utan att du behöver jobba manuellt med filer som tidigare, allt lämnas och hämtas hos banken med hjälp av vår integration.

Varje dygn kommer dagsfärska filer och kontoutdrag att hämtas från din bank och ligga tillgängliga för hantering. Du kan automatisera följande funktioner:

  • Skicka leverantörsbetalningar direkt till Nordea.
  • Återredovisning av genomförda leverantörsbetalningar hämtas automatiskt. Du behöver bara granska att det stämmer innan de prickas av mot reskontraposterna.
  • Inkomna inbetalningar hämtas automatiskt. Du behöver själv endast granska att de stämmer innan de prickas av mot reskontraposterna.
  • Avstämning av bankkontoutdraget sköts smidigt genom att kontoutdraget hämtas in automatiskt.
Observera att det första du behöver göra innan du kör igång med en bankintegration är att teckna dig för tjänsten hos din bank!
Tänk på att du endast kan koppla ett bankkonto. Har du flera bankkonton, så välj det där du har det största flödet av in- och utbetalningar.
Om din betalfil blir avvisad av banken kommer du på startsidan se en text som säger att betalningen/betalningarna är i behov av åtgärd.
Informationen ligger kvar tills felet är åtgärdat, eller i max 35 dagar.

Teckna dig för tjänsten hos Nordea

Innan du kan komma igång med bankintegrationen behöver du teckna dig för tjänsten hos din bank. Genom att följa Nordea-länken under menyvalet Integrationer eller genom att gå till Nordea - Automatisera betalningar kommer du till den sida där du tecknar dig för tjänsten hos Nordea.

  1. När du har klickat på länken kommer du till kopplingssidan hos Nordea. Där klickar du sedan på ”Ansök om Corporate Access Lite”.
  2. Fyll i formuläret. När det gäller frågan om hur många konton som ska kopplas till Corporate Access Lite kan du i dagsläget endast välja ett konto. Klicka sedan på Skicka så behandlar Nordea din förfrågan och skickar ett avtal som de ber dig att signera, det tar ungefär en bankdag. Först därefter aktiveras Corporate Access Lite. Nordea skickar avtalet (CCM Agreement) till dig digitalt och du kan signera det under "Företagets dokument" på nordea.se i internetbanken, där du loggar in som företagskund (Nordea Business). Du hittar också avtalet under Kontakt – Kontakta oss och knappen Öppna under Avtal och Dokument. Du (företagaren) får ett meddelande via e-post eller sms när avtalet är klart för signering. Du får också besked via e-post när tjänsten kan börja användas.
  3. När du har tecknat tjänsten hos banken är det dags att aktivera integrationen. Klicka på menyvalet Integrationergå till Nordea Bankintegration och välj Aktivera.

  4. Här fyller du i uppgifter om det konto som är kopplat i integrationen. Fyll i IBAN-nummer samt CCM-avtalsnummer. För att automatisk avstämning ska ske behöver också ett bokföringskonto anges. Fyll sedan i namn och E-postadress.

    Du hittar ditt CCM-nummer (12 tecken) på avtalet du tecknat hos banken, numret ligger under titeln Corporate Cash Management-avtal. Det är då de 12 första siffrorna som du kopierar, du tar alltså bort bindestrecket och siffrorna därefter.
     
  5. När du har klickat på Ja, påbörja integrationen skickas ett ärende till Nordea och det tar ungefär en bankdag innan allt är klart. Det kommer att stå Bankkoppling slutförd när integrationen är klar att användas. Varje dygn kommer dagsfärska filer och kontoutdrag att hämtas från din bank och ligga tillgängliga för hantering.

Betala leverantörsfakturor

När leverantörsfakturorna är registrerade och klara för betalning kommer du åt att betala dem via Bank & betalningarDär hittar du listan på obetalda leverantörsfakturor. När du valt vilka fakturor som ska betalas skapas uppdraget i bakgrunden och laddas upp till Nordea efter signering med BankID.

Återredovisning leverantörsfakturor

När ett betalningsuppdrag genomförts hämtas dessa underlag in till systemet automatiskt, vilket sker varje dygn.

Kundinbetalningar

När kundinbetalningar kommit in på bankkontot hämtas dessa underlag in till systemet automatiskt, vilket sker varje dygn.

Kreditera leverantörsfakturor med bankintegration

När du ska betala en kreditfaktura finns det tre krav för att banken ska kunna hantera den:

  • Debet- och kreditfakturan ska ha samma leverantör.
  • Debet- och kreditfakturan ska ha samma betaldatum/förfallodatum.
  • Summan av de båda fakturorna ska bli positivt, alltså över 0.
    Debetfakturan ska således vara på ett högre belopp än kreditfakturan.

Max 35 dagar

Om din betalfil blir avvisad av banken kommer du på startsidan se en text som säger att betalningen/betalningarna är i behov av åtgärd. Informationen ligger kvar tills felet är åtgärdat, eller i max 35 dagar.

Samma gäller de betalningar du ser under Genomförda betalningar. De ligger alltså kvar där i max 35 dagar.

Avsluta bankintegration

Om du vill avsluta en bankintegration är det viktigt att tänka på att inte enbart avaktivera integrationen under Integrationer. Du behöver även kontakta banken för att säga upp tjänsteavtalet hos dem. I annat fall kommer banken att fortsätta skicka oss kontoutdragsfiler som då hamnar i ”limbo”. Den avgift som tas ut för tjänsten från bankens sida kommer dessutom att fortsätta dras från kontot.

warning Created with Sketch.