Tidregistrering
Uppdaterad
Den här instruktionen gäller BL Tidredovisning |
När du gör registreringar av tid i programmet skapas samtidigt ett debiteringsunderlag. Utifrån detta underlag skapar du fakturor som du kan skriva ut och skicka till kunderna.
Arbetsgång för tidregistrering
- Börja med att registrera datum, antingen genom att skriva in ett datum, eller dubbelklicka i kalendern nere till vänster.
- När du registrerar tid går det snabbast om du förflyttar dig mellan fälten med [Enter]. Du kan också klicka dig fram mellan kolumnerna.
- I nästa kolumn väljer du medarbetare genom att dubbelklicka i medarbetareregistret nere till vänster eller skriv medarbetarens id.
- Ange sedan en kund genom att dubbelklicka på kunden i kundregistret som du ser nere till vänster, eller skriv kundens id (kundnumret).
- Därefter väljer du Arbetskod. Dubbelklicka på arbetskoden i listan eller skriv Id för arbetskoden.
- I kolumnen Benämning kommer namnet du angett på arbetskoden fram. Du kan alltid välja att skriva egen text i denna ruta.
- Nästa kolumn har beteckningen T. Om du klickar i det fältet får du upp ett fönster där du kan skriva in Extra text för den transaktionsraden.
Några tips!
- Under knappen Mer kan du bestämma hur tidregistreringsfönstret ska se ut
- Om du väljer en medarbetare, arbetskod eller ett projekt via snabbknapparna överst i programmet eller i listan under föreslås det valet när du registrerar dina tider.
- Om du under Företagsuppgifter – Tidredovisning markerar ”Ta med extra text till faktura” kommer texten att skrivas ut på fakturan.
- Om du markerat ”Slå ihop lika arbetskoder” i Företagsuppgifter – Tidredovisning skrivs den extra texten inte ut på fakturan.
Tiden registreras i timmar, tänk därför på att ange decimala värden, t ex 1,75 för 1 timme och 45 minuter. Priset beräknas utifrån dina inställningar, men du har alltid möjlighet att ändra priset vid registreringen. |
Gå med [Enter] till nästa rad och fortsätt registrera. När du registrerat samtliga rader och kontrollerat att det ser rätt ut bekräftar du med Spara och sedan Avsluta.