Bjorn Lunden

Molninställningar

Uppdaterad
Den här instruktionen gäller BL Administration

Vår molnlösning, BL Molndatabas, är en tilläggstjänst för redovisningsbyråer eller andra användare som vill komma åt att jobba i BL Administration från flera datorer. Molnlösningen ger större frihet genom att ni kommer åt och kan arbeta med era företagsdata från vilken dator som helst som har tillgång till internet och BL Administration installerat. De uppenbara fördelarna är att du får en ökad åtkomst genom att du når dina data från olika platser och att vi sköter arbetet med säkerhetskopiering. Flera användare kan samtidigt från olika platser vara uppkopplade och arbeta mot samma företagsdatabas. 


Användarrättigheter

Den som exporterar molnfilen ska även sätta användarrättigheter.

Gå via Allmänt-Molndatabas- Användarrättigheter- Ny användare per kundnummer.


Klicka på Ny och lägg till revisorns/kundens/byråns kundnummer samt bocka i de moduler(inklusive System) de ska ha tillgång till.

Exportera molninställningar

För att exportera ut molnföretaget Väljer du Arkiv – Val av företag – Mer – Exportera molninställningar för markerade företag. För att markera flera företag håller du in Ctrl eller Shift.




Har du korrekta e-postinställningar sen tidigare i BL Administration kan du välja att skicka molnfilen med inloggningsuppgifter direkt från BL Administration. Annars kan du välja att spara ner filen på din dator för att själv skicka den via din e-postklient.


Skapa företag från fil med molninställningar

För att skapa företaget går du via Arkiv- Val av företag - Mer- Skapa företag från molnfil.
Välj filen du fick skickad till dig. Öppna filen med molninställningar för att skapa företaget.





Har du inte fått en molnfil behöver du kontakta byrån/företagaren och be om den.








Guide taggad med: Export moln Molninställningar Skapa moln
warning Created with Sketch.