Bjorn Lunden

Kom i gång med BL Administration

Uppdaterad

Nedan följer en guide om hur du kommer i gång med programmet.

Så här laddar du ner programmet:

  1. Gå till www.bjornlunden.se och klicka på Logga in.
  2. Om du redan har ett användarkonto, loggar du in med de uppgifterna här.
    Om det är första gången du ska logga in på Mina sidor klickar du på Glömt lösenord. Då skickas ditt nya lösenord till den mailadress du anger.
    Logga in med dina nya uppgifter på Mina sidor.
  3. Klicka på Mina program, navigera dig till BL Administration och klicka på Ladda ner.

Klicka här för att se en film om hur du laddar ner programmet.

Så här installerar du programmet:

  1. När installationsfilen laddats ner så startar du den. Du hittar filen i din utforskare, i mappen Hämtade filer.
  2. Följ guiden för att installera BL Administration på din enhet. Klicka på Slutför i sista skedet.


Så här loggar du in i programmet:


Inlogg med lokal företagsgrupp

  1. Starta programmet genom att klicka på BL Administration-ikonen som skapats på ditt skrivbord.
  2. Första gången du loggar in ska du använda dessa inställningar:
    Företagsgrupp: Lokal företagsgrupp
    Användarnamn: * (stjärna)
    Lösenord: (inget)
    Klicka sedan på Logga in.
    Dessa inloggningsuppgifter kan senare ändras i programmet genom att du klickar på Arkiv – Systemunderhåll – Användare.

Klicka här för att se en film om hur du loggar in samt licensierar programmet.


Inloggning med BL Konto/Företag i molnet

För att logga in på företagslistan i molnet har vi lagt till en ny företagsgrupp att välja i listan; Företag i molnet. Genom att välja den nya företagsgruppen Företag i molnet ändras inloggningsrutan och du får logga in med ditt BL Konto. Du som har vår helhetslösning för redovisningsbyråer loggar in med samma BL Konto som du använder för dina övriga BL-kontotjänster, vilket är både smidigare,  säkrare och mer tillgängligt! Det spelar alltså ingen roll på vilken dator/i vilket BL Administration du loggar in, du kommer att få din redovisningsbyrås företagslista oavsett varifrån du loggar in.

Om du anger fel uppgifter, eller saknar tjänsten helhetslösning för redovisningsbyråer kommer du inte att kunna logga in på företagslistan i molnet.

Vill ni komplettera ert abonnemang hos oss med helhetslösning för redovisningsbyråer, kontakta salj@bjornlunden.se 

Användarnamnet för BL-konto är också det användarnamn som läggs upp inne i BLA, tekniskt skiljer vi på BL-kontoanvändare och BLA-användare även om BL-kontoinloggningen loggar in dig på båda typerna av användare. BLA-användarnamnet som används bland annat som referens på fakturor och sådant vill man kanske ska vara något annat än användarnamnet för BL-konto, då kan detta ändras. Gå in under Arkiv – Systemunderhåll – Användare, klicka in dig på din användare och byt namnet till ditt namn, som ska gälla som referens.

Vid inloggning kan du sedan välja om du anger ditt användarnamn för BL-konto eller ditt användarnamn för BLA, båda kommer att låta dig komma in i programmet.


Så här licensierar du ditt system:

  1. I rutan för Registrering klickar du på Licensierat system.
  2. Klicka på Uppdatera licens följt av Licensuppdatering över internet.
  3. Ange det kundnummer och lösenord du angav när du loggade in på Mina sidor.
  4. Klicka på OK i rutan och därefter Avsluta.
  5. En standardinställning till ditt program föreslås. Se över den och klicka på sedan på OK.

Så här lägger du till ditt företag via databasuppgifter:

  1. Klicka på Arkiv – Val av företag – Ny.
  2. Fyll i valfritt ID-nummer, företagsnamn och välj Databas i molnet. Klicka på Nästa.
  3. Välj Mata in inloggningsuppgifter manuellt och klicka OK.
  4. Ange de databasuppgifter du fick i välkomstmailet från oss när du köpte BL Administration.
  5. Ange inställningarna för ditt företag. Klicka därefter på Slutför.

Nu är BL Administration redo att användas!


Mer information

För att se alla instruktionsfilmer om hur du kommer i gång, klicka här.
Du når vårt forum för frågor och svar genom att klicka här.
För att ta del av våra manualer, klicka här.

För att följa GDPR behöver du som kund ett personuppgiftsbiträdesavtal med oss som programleverantör.
Ett färdigt förslag till avtal finns här och vi rekommenderar att ni ingår ett sådant avtal.

warning Created with Sketch.