Björn Lundén

TruePos kassasystem

Uppdaterad

TruePOS är Kassacentralens egenutvecklade programvara för kassasystem – med ett av marknadens mest användarvänliga gränssnitt. Kassorna kommer med en lätthanterlig touchskärm och tydlig kunddisplay. Kassacentralen anpassar systemet för att passa just er och har skräddarsydda funktioner utifrån bransch och verksamhetsstorlek. TruePOS passar till flera olika branscher så som restauranger, livsmedelsbutiker, detaljhandel, bagerier och kedjor.

Om TruePos – kassasystem och kopplingen till BL Administration

Genom en API-koppling mellan TruePOS – kassasystem och Björn Lundéns ekonomisystem slipper du en hel del manuell inmatning och sparar många timmars bokföringstid varje månad.

  • Automatiska dagsrapporter till bokföringen vid uttagen z-rapport i TruePOS
  • Fakturera direkt från kassan och få in följesedeln automatiskt i bokföringen
  • Gemensamt synkat fakturakundregister och artikelregister

I TruePOS-kassasystem finns det en SIE-konfigurationsflik med ”Konton” och ”Inställningar”, som är samma för alla TruePOS integrationer, eller om man bara kör SIE-filer. Det finns också en Björn Lundén-flik som är specifik för integrationen mot BL Administration.

Inställningar under SIE-konfigurationsfliken:

Under Konto-fliken lägger du först till din kontoplan längst ner. Vanligast är att du trycker på ”Lägg till” och manuellt lägger in ett kontonummer tillsammans med ett namn. Sedan trycker du på ”Ställ in” bredvid varje grupp, moms och betalsätt och väljer rätt konto. Det är viktigt att du har ett konto satt på varje grupp, moms och betalsätt som du använder i kassan.

Under Inställnings-fliken sätter du verifikationsnummerserie och eventuellt kostnadsställe som skall användas. Det går även att sätta ett alternativt kostnadsställe på ett enskilt konto om du inte vill använda ett generellt kostnadsställe för hela kassan.

Inställningar under Björn Lundén-fliken:

Det går att välja ”Skicka in följesedel som”: Order/Faktura/Ingen. Väljer du ingen så kommer kassans faktureringssystem att användas istället för integrationens.

Det går att välja ”Dagsrapportstyp”: Verifikation/Ingen. Väljer du ingen så kommer kassan inte att skicka in dagsrapporterna till BL Administration.

Under ”Försäljningsställe” kan du skriva t.ex. butikens namn. Då kommer verifikationen med dagsrapporten att döpas till namnet, Z-rapport, Z-rapportsnr och Z-rapportsdatum. Väljer du inget namn, så kommer det bara att stå ”Z-Dagsrapport, 3/6, nr 200”.

Väljer du ”Använd samlingsfakturering från TruePOS” betyder det att inget skickas över till BL Administration förrän du manuellt väljer att skicka in fakturan till BL Administration. Kommer exempelvis en kund in t.ex. tre dagar i rad och handlar, kan du spara följesedlarna i kassan så länge, och sedan skapa en faktura utav dessa 3 där fakturan då innehåller datum, följesedelsnr och referens för varje följesedel. Men det går även bra att sköta samlingsfaktureringen i BL Administration istället. Då skickas följesedeln in direkt vid utskrift av följesedel. Du kan alltså välja att inte köra samlingsfakturering från TruePOS, eftersom BL Administration har stöd för samlingsfakturering.

Kom igång med integrationen

Vi är glada att du har hittat till vår guide om hur du kommer igång och kopplar integrationen TruePOS – kassasystem mot BL Administration.

Tre viktiga saker innan du börjar:

  1. För att våra integrationer ska fungera måste du ha en databas i molnet.
  2. Alla uppgifter ska vara ifyllda under Arkiv – Företagsuppgifter – Generella så som organisationsnummer, mejladress, företagsnamn m.m.
  3. För att du ska kunna nyttja full funktionalitet i integrationen med TruePOS – kassasystem rekommenderar vi att du använder modulen BL Bokföring.

Arbetsgång – Aktivering av tjänsten

  1. Allting börjar i BL Administration. Först behöver du vara säker på att du är inne i rätt företag, det vill säga det företag som du vill aktivera integrationen på. Genom att klicka på Arkiv – Val av företag och sedan dubbelklicka på det företag som ska integrera mot TruePOS- kassasystem kan du vara säker på att du har valt rätt.
  2. Därefter klickar du på knappen ”Tilläggstjänster” (ser ut som en pusselbit). Då öppnas webbläsaren upp. Här har vi då samlat alla våra integrationspartners. Scrollar vi ner i den här listan kommer vi till just TruePOS – kassasystem.

  3. Klicka på knappen ”Aktivera” och välj ”Ja, påbörja integration”.
  4. Gå längst upp till höger och klicka på kugghjulet.
  5. Då får du fram en publik nyckel och det är den nyckeln som får det att fungera. Kopiera den publika nyckeln.

  6. I TruePOS – kassasystem går du in i menyn till vänster på Integrations – Björn Lundén. Bocka i rutan ”Aktivera Björn Lundén-integration” och klistra in den publika nyckeln i rutan för ”User-Key”.