Bjorn Lunden

Bygglet

Uppdaterad

Jobbar du i byggbranschen kan du minska det administrativa arbetet genom att koppla Bygglet till BL Administration. Tack vare kopplingen slipper du dubbelarbete och kan bland annat synka fakturor och utlägg. På så sätt sparar du tid, får totalkoll och minskar risken för fel.

Om Bygglet

Bygglet är ett digitalt projektverktyg som är molnbaserat. Det gör att du kommer åt din information var du än är via en dator, surfplatta eller mobil. Inloggningen sker via Bygglets hemsida eller app och du har all din projektinformation samlad på ett ställe. Bygglet är uppbyggt på några huvudrubriker som motsvarar systemets huvudfunktioner: översikt, kunder, offerter, projekt, tidregistrering, kundfakturor och inköp.

I Bygglet kan du följa allt från offert till faktura. Dessutom kan personalen tidrapportera mot projekten och du kan hela tiden följa hur många timmar som har lagts ner på varje projekt. Med Bygglets digitala leverantörsfakturaflöde slipper du i stort sett all manuell hantering av dina leverantörsfakturor då flera uppgifter registreras automatiskt i systemet. Sammanfattningsvis är tanken att du ska kunna spara mycket tid med hjälp av Bygglet.

Hur ser kopplingen ut mellan Bygglet och BL Administration?

Du synkar enkelt dina kund- och leverantörsfakturor genom integrationen med Bygglet och slipper på så sätt dubbelarbete. Även kontoplanen i BL Administration hämtar du hem och synkar i Bygglet. Fakturorna läses över genom att du klickar på export i Bygglet. De hamnar då i reskontran och bokförs per automatik. Du kan dessutom få över projektuppföljning (projektnumret) till BL Administration, det kräver dock att du har Bokföring Plus.

Just nu fungerar integrationen mot Bygglet bara om du bokför enligt faktureringsmetoden, det vill säga kontant/bokslutsmetoden hanterar den inte.


Kunder förs inte över per automatik från BL Administration till Bygglet. Du kan dock skicka in en fil i CSV eller Excelformat till dem per mail och uppge namnet på företaget som det ska läsas in i, mailadressen är support@bygglet.com. Dubbelkolla efter importen att idnumret stämmer med idnumret i BL Administration. Lägger du upp nya kunder i Bygglet som inte finns i BL Administration följer de med till BL Administration i samband med export av fakturan. Det finns ingen separat export för att överföra kunder från Bygglet.

Fakturorna kan exporteras till BL Administration via knappen ”Exportera till Bjorn Lunden” inne i Bygglet. Observera att exporten bara kan göras en gång, vilket innebär att eventuella ändringar måste göras både i Bygglet och i BL Administration.

Leverantörsfakturorna kan exporteras till BL Administration via knappen ”Exportera till Bjorn Lunden” inne i Bygglet. Observera att exporten bara kan göras en gång, vilket innebär att eventuella ändringar måste göras både i Bygglet och i BL Administration. Leverantörer överförs inte per automatik från BL Administration till Bygglet. Du kan dock skicka in en fil i CSV eller Excelformat till dem per mail och uppge namnet på företaget som det ska läsas in i, mailadressen är support@bygglet.com. Lägger du upp nya leverantörer i Bygglet som inte finns i BL Administration följer de med till BL Administration i samband med export av fakturan. Det finns ingen separat export för att överföra leverantörer från Bygglet.

När man anger Projekt på fakturorna i Bygglet följer projektnumret med in i BL Administration och anges på konteringen i bokföringen. Tänk på att du behöver ha licens för Bokföring Plus för att kunna ta ut rapporter på projektnivå i BL Administration.

Kom igång med integrationen

Vi är glada att du har hittat till vår guide för hur du kommer igång och kopplar integrationen Bygglet mot BL Administration.

Tre viktiga saker innan du börjar.
1. För att våra integrationer ska fungera måste du ha en databas i molnet.
2. Alla uppgifter ska vara ifyllda under Arkiv – Företagsuppgifter – Generella så som organisationsnummer, mejladress, företagsnamn m.m.
3. För att du ska kunna nyttja full funktionalitet i integrationen med Bygglet rekommenderar vi att du använder modulerna BL Bokföring, BL Fakturering och BL Leverantör.

Arbetsgång – Aktivering av tjänsten

  1. Allting börjar i BL Administration. Först behöver du vara säker på att du är inne i rätt företag, det vill säga det företag som du vill aktivera integrationen på. Genom att klicka på Arkiv – Val av företag och sedan dubbelklicka på det företag som ska integrera mot Bygglet kan du vara säker på att du har valt rätt.
  2. Därefter klickar du på knappen ”Tilläggstjänster” (ser ut som en pusselbit). Då öppnas webbläsaren upp. Här har vi då samlat alla våra integrationspartners. Scrollar vi ner i den här listan kommer vi till just Bygglet.


  3. Klicka på knappen ”Aktivera” och välj ”Ja, påbörja integration”.



  4. Gå längst upp till höger och klicka på kugghjulet.
  5. Då får du fram en publik nyckel och det är den nyckeln som får det att fungera. Kopiera den publika nyckeln.


  6. Kontakta Bygglet för att lägga upp kopplingen där. När det är klart loggar du in i Bygglet. Klicka på kugghjulet och välj Inställningar. Klicka sedan på Bjorn Lunden i menyn till vänster. Ser du inte valet Bjorn Lunden i menyn ska du kontakta Bygglet för då är det inte aktiverat där.

  7. Klicka på nummer 1 som är ”Ange publik nyckel och aktivera koppling”. Klistra in den publika nyckeln som du kopierat från BL Administration och välj därefter ”Aktivera Koppling”. Då ändras statusen så att det står Giltig koppling till Bjorn Lunden finns och du kan klicka på ”Fortsätt”.

  8. Nu ska du hämta kontoplanen genom att klicka på nummer 2 ”Hämta kontoplan från Bjorn Lunden”. Då kommer du att se det totala antalet nya konton samt det totala antalet uppdaterade konton (om du skulle läsa in kontoplanen på nytt). Skulle du lägga till nya konton i BL Administration kan du gå tillbaka hit och hämta kontoplanen på nytt, då läser den in den nya kontoplanen. När kontoplanen är hämtad klickar du på ”Fortsätt”.

  9. Nu kommer du till nr 3 ”Standardkonton” och här ställer du in dina standardkonton. När du är klar klickar du på ”Slutför”. Då är kopplingen klar att användas.

 

Så här exporterar du en faktura från Bygglet till BL Administration

Så här skapar du och exporterar en faktura från Bygglet till BL Administration:

  1. Logga in i Bygglet och börja med att klicka på fliken ”Kundfakturor” och sedan på ”Lägg till kundfaktura”. Innan du börjar skapa fakturor bör du dock ta kontakt med Bygglets kundtjänst om du vill ställa in fakturanummerserien. Har du redan fakturor i BL Administration och vill fortsätta på den nummerserien behöver Bygglet ställa in det åt dig.



  2. Fyll i fakturan och där väljer du också på artikelraden vilket konto du vill bokföra den mot. När du har fyllt i alla uppgifter och skapat fakturan ska du klicka på ”Exportera till Bjorn Lunden”. Observera att exporten enbart kan göras en gång, eventuella ändringar måste sedan göras i både Bygglet och i BL Administration.



  3. Öppna BL Administration. För att få fram fakturan som skapats i Bygglet ska du vara inne i rätt företag i BL Administration.
  4. Var inne i Faktureringsmodulen och klicka på knappen ”Kontroll reskontra”.



  5. Där hittar du den skapade fakturan som ligger uppdaterad och klar i reskontran. Du kan också se vilket verifikat som är kopplat till fakturan och vid behov ändra det.

Så här exporterar du en leverantörsfaktura från Bygglet till BL Administration

Så här skapar du och exporterar en leverantörsfaktura från Bygglet till BL Administration:

  1. Logga in i Bygglet och börja med att klicka på fliken ”Inköp” och sedan på ”Lägg till leverantörsfaktura”.



  2. Fyll i leverantörsfakturan och där väljer du också på artikelraden vilket konto du vill bokföra den mot. När du har fyllt i alla uppgifter och skapat fakturan ska du klicka på ”Exportera till Bjorn Lunden”. Observera att exporten enbart kan göras en gång, eventuella ändringar måste sedan göras i både Bygglet och i BL Administration.


  3. Öppna BL Administration. För att få fram leverantörsfakturan som skapats i Bygglet ska du vara inne i rätt företag i BL Administration.
  4. Var inne i Leverantörsmodulen och klicka på knappen ”Kontroll reskontra”.


  5. Där hittar du den skapade leverantörsfakturan som ligger uppdaterad och klar i reskontran. Du kan också se vilket verifikat som är kopplat till leverantörsfakturan och vid behov ändra det.
warning Created with Sketch.