Bjorn Lunden

CapIQ

Uppdaterad

CapIQ – Hanterar hela fakturans livscykel

CapIQ är ett företag verksamt inom factoring, fakturabevakning och inkasso för små och medelstora företag. Med CapIQ får du en flexibel partner som värnar om er kundrelation samtidigt som fokus är att snabba på ert kassaflöde.

Så här fungerar kopplingen mellan CapIQ och Bjorn Lunden

Med en koppling mellan CapIQ och Bjorn Lunden får du korta ledtider och möjlighet att fokusera på din kärnverksamhet.

CapIQ erbjuder följande tjänster i kopplingen till Bjorn Lunden:

  • Fakturatjänst (även kallat påminnelseservice och reskontraservice)
  • Fakturaköp
  • Inkasso
  • Köp av förfallna fordringar

I CapIQ:s portal kan du välja vilka fakturor du vill sälja eller skicka med fakturatjänst. Du kan även välja att få hela flödet automatiserat i portalen, då är faktureringen klar i samma ögonblick som fakturan är skapad. CapIQ plockar då upp de fakturor du skapat under dagen och hanterar dem enligt dina förvalda inställningar.

Tre viktiga saker innan du börjar:

För att våra integrationer ska fungera måste du ha en databas i molnet.

Alla uppgifter ska vara ifyllda under Arkiv – Företagsuppgifter – Generella så som organisationsnummer, mejladress, företagsnamn m.m.

Det krävs att du har modulen BL Fakturering.

Arbetsgång – Aktivering av tjänsten

  1. Allting börjar i BL Administration. Först behöver du vara säker på att du är inne i rätt företag, det vill säga det företag som du vill aktivera integrationen på. Genom att klicka på Arkiv – Val av företag och sedan dubbelklicka på det företag som ska integrera mot CapIQ kan du vara säker på att du har valt rätt.
  2. Därefter klickar du på knappen Tilläggstjänster (ser ut som en pusselbit). Då öppnas webbläsaren upp. Här har vi då samlat alla våra integrationspartners.
  3. Gå längst upp till höger och klicka på kugghjulet.
  4. Då får du fram en publik nyckel och den behövs för att koppla ihop integrationen. Kopiera den publika nyckeln.
  5. Scrolla sedan ner i den här listan tills du kommer till CapIQ.
  6. Klicka på knappen ”Aktivera” och välj ”Ja, påbörja integration”.
  7. I CapIQ börjar du med att skapa ett konto. Har du redan ett konto får du logga in.
  8. Fyll i dina uppgifter för att registrera konto och klicka på Nästa.
  9. Därefter väljer du vilket program du vill integrera mot.
  10. För att koppla ihop dig med ditt företag i BL Administration fyller du i den Offentliga (publika) nyckeln och klickar på Fortsätt med Bjorn Lunden.
  11. Klicka sedan på uppdatera-knappen vid punkt 3, Förbered användare i CapIQs system.
  12. När detta är gjort så är kopplingen aktiverad.

Här kan du se en film om hur man aktiverar CapIQ:

Support CapIQ

E-post: kontakt@capiq.se
Telefon: 010-750 07 47

warning Created with Sketch.