Skicka fakturor via e-post
Uppdaterad
Den här instruktionen gäller BL Fakturering. |
Du kan göra inställningar i BL Fakturering så att dina kundfakturor skickas via e-post i samband med utskriftstillfället. Det är samma arbetsgång om du vill skicka en offert, orderbekräftelse, följesedel, avtalsfaktura, påminnelse eller räntefaktura.
Arbetsgång:
- Kontrollera att du har rätt inställt i dina Grundinställningar. Gå in via Arkiv – Grundinställningar – fliken E-post. Här ska du ange om du använder ett e-postprogram eller en webbmail med SMTP-inställningar. Du kan läsa mer om vilka inställningar som gäller för just din leverantör här.
- När detta är gjort så går du in på kunden som ska få fakturan via e-post och ser till att en korrekt mailadress är ifylld. Tryck sedan på fliken Mallar och redovisning, och bocka i ”Faktura via e-post.”
Om du angett ett annat språk än svenska på kundkortet kommer ämnesraden och meddelandetexten i mailet att vara på engelska. - Du kan skicka ett testmail i programmet för att se att alla inställningar blivit korrekta. Via knappen Hjälp intill Utskrifts-knappen kan du välja Skapa e-postmeddelande. Du kan där testa att skicka ett mail till t ex dig själv.
- Skapa och registrera din faktura som vanligt.
- När du sedan går till utskriftsdialogen så kommer det synas ett litet brev i ”snabel-a-kolumnen” på kunden eftersom du bockade i Faktura via e-post. Detta betyder att det på kunden är inställt att fakturan ska skickas via e-post. Du kan även välja att skriva ut dokument som skickas via e-post genom att bocka i rutan ”Skriv ut dokument som skickas med ePost/E-faktura”. Om du vill kan du även fylla i en ämnesrad.
- Markera fakturan och tryck på OK. Nu får du en fråga om du vill skicka dokumenten med e-post till de kunder som är inställda att få dem till sin e-post. Svara ja på frågan så skickas e-posten iväg.
- Uppdatera fakturan som vanligt.