Kom igång med BL Lön Plus
Den här instruktionen gäller BL Lön Plus |
Se en film:
Att veta om BL Lön Plus:
- Lön Plus aktiveras per företag via Arkiv – Företagsuppgifter – Lön – fliken Semesterhantering.
- Det finns semesteravtal som ligger till grund för semesterberäkningen i programmet.
- Det finns löneavtal som reglerar olika typer av ersättningar och avdrag.
- Arbetsscheman används för att hålla koll på arbetstid och sysselsättningsgrad.
- Avvikelser registreras i ett kalendarium.
- Det finns ett register med systemlönearter som är kopplade till semester- och löneavtalen. Dessa systemlönearter genereras automatiskt utifrån de avvikelser man registrerar i kalendariet och löneregistreringen.
- För anställda som arbetar intermittent heltid/deltid beräknas semesterdagarna med bruttosemester med kvot.
- Det finns en funktion för semesterårsbyte och utskrift av semesterskuldslista.
- För statistikrapportering till SCB och Svenskt Näringsliv kan du skapa filer som hämtar uppgifter från inställningar och löner gjorda i programmet.
Innan du börjar arbeta med BL Lön Plus är det en hel del inställningar du måste göra för att allt ska bli rätt. Här följer instruktioner för dig som använt programmet BL Lön tidigare men även för dig som använt ett annat löneprogram.
Instruktioner till dig som använder programmet BL Lön:
I BL Lön har du sedan tidigare registren Anställda och Lönearter. Dessa register behöver kompletteras för att du ska kunna köra igång med funktionerna i BL Lön Plus. I BL Lön Plus finns också register för Arbetsschema där du ska lägga upp de scheman som behövs samt koppla dessa till de anställda. Ett arbetsschema för heltid finns med från början.
I Lön Plus finns också inställningar för löneavtal och semesteravtal.
Arbetsgång
- Företagsuppgifter
För att aktivera Semesterhanteringen som ligger i Lön Plus har du klickat i rutan under Arkiv – Företagsuppgifter – Lön – fliken Semesterhantering. Här ska du ange rätt intjänande- och semesterår och alla generella inställningar för semester- och löneavtal och arbetsschema. Detta kan vara bra om du har många anställda och alla eller flertalet har samma avtal och arbetsschema. De avtal du och arbetsschema du väljer här kommer bli det som ligger som standard på nya anställda. På de anställda som eventuellt avviker från detta kan du sen ändra uppgifterna manuellt under Uppläggning - Anställda. Här finns också en inställning för hur semesterdagar ska avrundas vid semesterårsbyte för anställd med intermittent deltidsschema och även inställningar för hur semesterskulden ska bokföras, vi rekommenderar att ni låter programmet göra detta löpande åt er i samband med att löneperioderna slutförs. Klicka här för att läsa om Semesterhantering. - Anställda
I Anställdaregistret (Uppläggning – Anställda) finns flera ytterligare fält med uppgifter och konstanter som behövs i Lön Plus. Många av dessa fält är dessutom obligatoriska och märkta med en asterisk. På första fliken Grunduppgifter har det inte tillkommit något fält men flera är numera obligatoriska så det är viktigt att du kontrollerar att du har fyllt i informationen i dessa. På nästa flik Lön och skatt finns också en del nya fält att se över. Klicka här för att läsa mer om anställda. - Semesteravtal
I BL Lön Plus finns det ett antal semesteravtal upplagda. Du kan i företagsuppgifterna ställa in vilket som är standard i företag, detta är dock inte obligatoriskt men kan förenkla om du har flera anställda. Du kan även lägga in detta manuellt på de anställda under Uppläggning - Anställda - fliken Semester och ackumulatorer. Dessa avtal kan du själv anpassa så att de följer ditt företags kollektivavtal genom att kopiera ett befintligt avtal och göra ändringarna i kopian. Semesteravtalet hanterar beräkning av semesterdagar och semesterlön enligt olika regler och förutsättningar. Inställningar för respektive semesteravtal görs under Uppläggning – Avtal – Semesteravtal. Läs mer här om semesteravtal. - Löneavtal
I löneavtalet regleras hur olika ersättningar såsom övertid, ob, beredskapstid, jourtid, mertid och restid ska beräknas. Här regleras också hur avdrag på lönen ska beräknas vid frånvaro, såsom vård av barn, 10-dagar (även kallat pappadagar), föräldraledighet, tjänstledighet, ledighet med graviditetspenning, militärtjänstgöring, närståendevård, facklig utbildning och smittbärare. I företagsuppgifterna kan du även här lägga in ett standard löneavtal och sedan eventuellt ändra manuellt på de anställda som avviker från detta. Vill du ändra det så gör du det under Uppläggning - Anställda - fliken Lön och skatt. Löneavtalen kan du själv anpassa så att de följer ditt företags kollektivavtal genom att kopiera ett befintligt avtal och göra ändringarna i kopian. Klicka här för att läsa om löneavtal. - Arbetsschema
Alla anställda ska ha ett arbetsschema. Arbetsscheman ska därför skapas för alla varianter av arbetstider som finns på ditt företag. Med hjälp av arbetsschemat beräknas sysselsättningsgrad, veckoarbetstid, semesterfaktor med mera. I företagsuppgifterna kan ställa in ett standard schema och sedan ändra på de anställda som avviker från detta. Ändringarna gör du då under Uppläggning - Anställda - fliken Lön och skatt. I programmet följer det med ett färdigt arbetsschema för heltid, 8 timmar, måndag till fredag. Du kan själv skapa egna arbetsscheman som sträcker sig mellan en och sex veckor och med olika sysselsättningsgrad. Här kan du läsa mer om hur du lägger upp arbetsschema. - Ingångsvärden
Nästa steg är att ange ingångsvärden för semester för de anställda. Ingångsvärden för Lön och Ackumulatorer måste anges på anställda i företag där man byter från annat löneprogram till BL Lön Plus. Ingångsvärdena kommer att summeras med gjorda lönekörningar vid t.ex. semesterårsbyte. Välj Aktivitet – Ingångsvärden lön och klicka på knappen Ny för att ange ingångsvärden på en anställd. Här finns flikar för generell Lön såsom Kontant bruttolön och Bilförmån, Ackumulatorer och Semester. För dig som har kört löner i BL Lön innan behöver du bara lägga in ingångsvärden för Semester. Här kan du läsa mer om hur du ska registrera ingångsvärden för semester på de anställda. - Lönearter
Lönearter som ska vara underlag för semesterberäkning vid användande av Procentregeln (t.ex. månadslön, timlön) behöver kompletteras med en inställning för det. Det gör du under Uppläggning – Lönearter. Välj löneart och klicka på knappen Redigera, gå in på fliken Semester och bocka i rutan Semestergrundande lön. Detsamma gäller lönearter som ska vara underlag för semester på rörlig lön (gäller semesteravtalen Månadslön med tillägg och Sammalöneregeln), men du markerar då istället i rutan för Rörlig lön. Rutan Arbetad tid, timmar använder du vid timlön för de lönearter som hanterar just tid, exempelvis timlön. Läs mer om Lönearter i BL Lön Plus här. - Kalendarium
Kalendariet använder du för att registrera avvikelser från lönen. Det gäller t ex om du är sjuk eller har semester. Du kan även registrera närvaro som ska hantera olika typer av ersättningar, t ex övertid eller OB. Detta kan du även göra direkt i Löneregistreringen, avvikelserna kommer då också att läggas in i Kalendariet. Läs mer här om kalendarium. - Löneperiod
Du måste skapa en (eller flera) löneperioder innan du kan komma åt löneregistreringen. Däremot behöver du inte skapa en löneperiod för att kunna registrera avvikelser och närvarokoder i kalendariet. Läs mer om löneperiod här. - Löneregistrering
När eventuella avvikelser är registrerade i kalendariet är det dags att gå vidare till löneregistreringen (inte tvingande då du kan registrera dessa direkt i löneregistreringen). I löneregistreringen har vi valt att komprimera raderna så mycket det går, vilket innebär att du inte i text kan utläsa vilken avvikelse som hör till vilket datum. Istället kan du utläsa det på fliken Kalender i löneregistreringen. Läs mer här om löneregistrering här. - Utskrift/Skicka lönebesked
När lönerna är registrerade och klara är det dags att skriva ut lönebeskeden. Läs mer om utskrift av lönebesked här. I och med att du aktiverat semesterhanteringen kommer en standardmall där en kalender visar vilken dag respektive avvikelse hör till. Mallen som används heter Lonebesked_kalender_1. Vill du anpassa egna lönebesked så kan du läsa mer om det här. - Uppdatera löner
Efter att du har skrivit ut lönebeskeden kommer du till fönstret Löner klara att uppdatera. Det är viktigt att lönerna uppdateras så att de verkställs i programmet. Görs inte detta kommer ni ej kunna använda programmets funktioner för AGI , Lönefil , semesterskuld etc. Läs mer om hur du uppdaterar utskrivna löner här.
OBS! Är ni ute i god tid med lönerna kan det vara ett alternativ att vänta med att uppdatera dessa tills de anställda kontrollerat lönebeskeden. Detta för att det är betydligt enklare att korrigera en ej uppdaterad lön. Läs mer här. |
Instruktioner till dig som använder ett annat löneprogram:
Arbetsgång
- Företagsuppgifter
För att komma igång med BL Lön plus behöver du aktivera programmets semesterhantering. Detta gör du under Arkiv - Företagsuppgifter - Lön - fliken Semesterhantering. Här gör du också generella grundinställningar för hela löneprogrammet, t ex vad gäller bokföringskonton och lönefiler men även även vissa inställningar för FORA och AGI:n. För anställda där något annat gäller kan du göra avvikande inställningar på anställdakorten. Läs mer om företagsuppgifter lön här. - Semesteravtal
BL Lön Plus finns det ett antal semesteravtal upplagda. Dessa kan du själv anpassa så att de följer ditt företags kollektivavtal genom att kopiera ett befintligt och göra ändringarna i kopian. Semesteravtalet hanterar beräkning av semesterdagar och semesterlön enligt olika regler och förutsättningar. Inställningar för respektive semesteravtal görs under Uppläggning - Avtal - Semesteravtal. Läs mer om semesteravtal här. - Löneavtal
I löneavtalet regleras hur olika ersättningar såsom övertid, ob, beredskapstid, jourtid, mertid och restid ska beräknas. Här regleras också hur avdrag på lönen ska beräknas vid frånvaro, såsom vård av barn, 10-dagar (kallas även pappadagar), föräldraledighet, tjänstledighet, ledighet med graviditetspenning, militärtjänstgöring, närståendevård, facklig utbildning och smittbärare. I programmet finns fyra stycken Standard löneavtal dessa kan du kopiera och korrigera utefter ert företags behov. Läs mer om löneavtal här. - Arbetsschema
Alla anställda ska ha ett arbetsschema. Arbetsscheman ska därför skapas för alla varianter av arbetstider som finns på ditt företag. Med hjälp av arbetsschemat beräknas sysselsättningsgrad, veckoarbetstid, semesterfaktor med mera. I programmet följer det med ett färdigt arbetsschema för heltid, 8 timmar, måndag till fredag. Du kan själv skapa egna arbetsscheman som sträcker sig mellan en och sex veckor. Läs mer om arbetsschema här. - Anställda
Innan ni lägger upp era anställda rekommenderar vi att ni lagt upp/ kontrollerat så att ni har Semesteravtal, Löneavtal, Arbetsscheman som passar ert företags behov. Ovan kan ni läsa om dessa och klicka er vidare till respektives egna manual. När du kontrollerat ovanstående ska du lägga upp dina anställda. Detta gör du under Uppläggning - Anställda. Du kan även importera ett anställdaregister från ett annat system, hör av er till oss här så hjälper vi till med detta. Vill du läsa mer om anställdaregistret kan du göra det här. - Ingångsvärden
Nästa steg är att ange ingångsvärden för semester för de anställda. Ingångsvärden måste anges på anställda i företag där man byter från annat löneprogram till BL Lön Plus. Ingångsvärdena kommer att summeras med gjorda lönekörningar vid t.ex. semesterårsbytet. Välj Aktivitet - Ingångsvärden lön och klicka på knappen Ny för att ange ingångsvärden på anställd. Här finns flikar för generell Lön såsom Kontant bruttolön och Bilförmån, Ackumulatorer och Semester. Läs mer om hur du ska registrera ingångsvärden på anställda här. - Lönearter
Lönearter som ska vara underlag för semesterberäkning vid användande av Procentregeln (t.ex. månadslön, timlön) behöver kompletteras med en inställning för det. Det gör du under Uppläggning - Lönearter. Välj löneart och klicka på knappen Redigera, gå in på fliken Semester och bocka i rutan Semestergrundande lön. Detsamma gäller lönearter som ska vara underlag för semester på rörlig lön (gäller semesteravtalen Månadslön med tillägg och Sammalöneregeln), men du markerar då istället i rutan för Rörlig lön. Rutan Arbetad tid, timmar använder du vid timlön för de lönearter som hanterar just tid, exempelvis timlön. Läs mer om Lönearter i BL Lön Plus här.. - Kalendarium
Kalendariet använder du för att registrera avvikelser från lönen. Det gäller t ex om du är sjuk eller har semester. Du kan även registrera närvaro som ska hantera olika typer av ersättningar, t ex övertid eller OB. Detta kan du även göra direkt i Löneregistreringen, avvikelserna kommer då också att läggas in i Kalendariet. Läs mer om kalendarium här. - Löneperiod
Du måste skapa en (eller flera) löneperioder innan du kan komma åt löneregistreringen. Däremot behöver du inte skapa en löneperiod för att kunna registrera avvikelser och närvarokoder i kalendariet. Läs mer om löneperiod här. - Löneregistrering
När eventuella avvikelser är registrerade i kalendariet är det dags att gå vidare till löneregistreringen (inte tvingande då du kan registrera dessa direkt i löneregistreringen). I löneregistreringen har vi valt att komprimera raderna så mycket det går, vilket innebär att du inte i text kan utläsa vilken avvikelse som hör till vilket datum. Istället kan du utläsa det på fliken Kalender i löneregistreringen. Läs mer här om löneregistrering här. - Utskrift/Skicka lönebesked
När lönerna är registrerade och klara är det dags att skriva ut lönebeskeden. Läs mer om utskrift av lönebesked här. I och med att du aktiverat semesterhanteringen kommer en standardmall där en kalender visar vilken dag respektive avvikelse hör till. Mallen som används heter Lonebesked_kalender_1. Vill du anpassa egna lönebesked så kan du läsa mer om det här. - Uppdatera löner
Efter att du har skrivit ut lönebeskeden kommer du till fönstret Löner klara att uppdatera. Det är viktigt att lönerna uppdateras så att de verkställs i programmet. Görs inte detta kommer ni ej kunna använda programmets funktioner för AGI , Lönefil , semesterskuld etc. Läs mer om hur du uppdaterar utskrivna löner här.
OBS! Är ni ute i god tid med lönerna kan det vara ett alternativ att vänta med att uppdatera dessa tills de anställda kontrollerat lönebeskeden. Detta för att det är betydligt enklare att korrigera en ej uppdaterad lön. Läs mer här. |