Bjorn Lunden

Kom igång med BL Lön plus (Ny kund)

Uppdaterad
Denna instruktion gäller BL Lön plus
TIPS! BL Lön plus är ett omfattande löneprogram som kräver en del inställningar och kunskap till en början. Vi kan erbjuda programutbildningar till nya kunder, om ni är intresserad så kan ni höra av er till salj.se@bjornlunden.com om ni vill veta mer!
TIPS! I princip alla svar du söker finns i vårt användarstöd. För att komma till användarstödet för vårt löneprogram klickar du här.

BL Lön plus passar för:

Att veta om BL Lön Plus:

  • Lön Plus aktiveras per företag via Arkiv – Företagsuppgifter – Lön – fliken Semesterhantering.
  • Det finns semesteravtal som ligger till grund för semesterberäkningen i programmet.
  • Det finns löneavtal som reglerar olika typer av ersättningar och avdrag.
  • Arbetsscheman används för att hålla koll på arbetstid och sysselsättningsgrad.
  • Avvikelser registreras i ett kalendarium.
  • Det finns ett register med systemlönearter som är kopplade till semester- och löneavtalen. Dessa systemlönearter genereras automatiskt utifrån de avvikelser man registrerar i kalendariet och löneregistreringen.
  • För anställda som arbetar intermittent heltid/deltid beräknas semesterdagarna med bruttosemester med kvot.
  • Det finns en funktion för semesterårsbyte och utskrift av semesterskuldslista.
  • För statistikrapportering till SCB och Svenskt Näringsliv kan du skapa filer som hämtar uppgifter från inställningar och löner gjorda i programmet.

Arbetsgång

  1. Företagsuppgifter
    För att komma igång med BL Lön plus behöver du aktivera programmets semesterhantering. Detta gör du under Arkiv - Företagsuppgifter - Lön - fliken Semesterhantering. Här gör du också generella grundinställningar för hela löneprogrammet, t ex vad gäller bokföringskonton och lönefiler men även även vissa inställningar för FORA och AGI:n. För anställda där något annat gäller kan du göra avvikande inställningar på anställdakorten. Läs mer om företagsuppgifter lön här.
  2. Semesteravtal
    BL Lön Plus finns det ett antal semesteravtal upplagda. Dessa kan du själv anpassa så att de följer ditt företags kollektivavtal genom att kopiera ett befintligt och göra ändringarna i kopian. Semesteravtalet hanterar beräkning av semesterdagar och semesterlön enligt olika regler och förutsättningar. Inställningar för respektive semesteravtal görs under Uppläggning - Avtal - Semesteravtal. Läs mer om semesteravtal här.
  3. Löneavtal
    I löneavtalet regleras hur olika ersättningar såsom övertid, ob, beredskapstid, jourtid, mertid och restid ska beräknas. Här regleras också hur avdrag på lönen ska beräknas vid frånvaro, såsom vård av barn, 10-dagar (kallas även pappadagar), föräldraledighet, tjänstledighet, ledighet med graviditetspenning, militärtjänstgöring, närståendevård, facklig utbildning och smittbärare. I programmet finns fyra stycken Standard löneavtal dessa kan du kopiera och korrigera utefter ert företags behov. Läs mer om löneavtal här.
  4. Arbetsschema
    Alla anställda ska ha ett arbetsschema. Arbetsscheman ska därför skapas för alla varianter av arbetstider som finns på ditt företag. Med hjälp av arbetsschemat beräknas sysselsättningsgrad, veckoarbetstid, semesterfaktor med mera. I programmet följer det med ett färdigt arbetsschema för heltid, 8 timmar, måndag till fredag. Du kan själv skapa egna arbetsscheman som sträcker sig mellan en och sex veckor. Läs mer om arbetsschema här.
  5. Anställda
    Innan ni lägger upp era anställda rekommenderar vi att ni lagt upp/ kontrollerat så att ni har Semesteravtal, Löneavtal, Arbetsscheman som passar ert företags behov. Ovan kan ni läsa om dessa och klicka er vidare till respektives egna manual. När du kontrollerat ovanstående ska du lägga upp dina anställda. Detta gör du under Uppläggning - Anställda. Du kan även importera ett anställdaregister från ett annat system, hör av er till oss här så hjälper vi till med detta. Vill du läsa mer om anställdaregistret kan du göra det här.
  6. Ingångsvärden
    Nästa steg är att ange ingångsvärden för semester för de anställda. Ingångsvärden måste anges på anställda i företag där man byter från annat löneprogram till BL Lön Plus. Ingångsvärdena kommer att summeras med gjorda lönekörningar vid t.ex. semesterårsbytet. Välj Aktivitet - Ingångsvärden lön och klicka på knappen Ny för att ange ingångsvärden på anställd. Här finns flikar för generell Lön såsom Kontant bruttolön och Bilförmån, Ackumulatorer och Semester. Läs mer om hur du ska registrera ingångsvärden på anställda här.
  7. Lönearter
    Lönearter som ska vara underlag för semesterberäkning vid användande av Procentregeln (t.ex. månadslön, timlön) behöver kompletteras med en inställning för det. Det gör du under Uppläggning - Lönearter. Välj löneart och klicka på knappen Redigera, gå in på fliken Semester och bocka i rutan Semestergrundande lön. Detsamma gäller lönearter som ska vara underlag för semester på rörlig lön (gäller semesteravtalen Månadslön med tillägg och Sammalöneregeln), men du markerar då istället i rutan för Rörlig lön. Rutan Arbetad tid, timmar använder du vid timlön för de lönearter som hanterar just tid, exempelvis timlön. Läs mer om Lönearter i BL Lön Plus här..
  8. Kalendarium
    Kalendariet använder du för att registrera avvikelser från lönen. Det gäller t ex om du är sjuk eller har semester. Du kan även registrera närvaro som ska hantera olika typer av ersättningar, t ex övertid eller OB. Detta kan du även göra direkt i Löneregistreringen, avvikelserna kommer då också att läggas in i Kalendariet. Läs mer om kalendarium här.
  9. Löneperiod
    Du måste skapa en (eller flera) löneperioder innan du kan komma åt löneregistreringen. Däremot behöver du inte skapa en löneperiod för att kunna registrera avvikelser och närvarokoder i kalendariet. Läs mer om löneperiod här.
  10. Löneregistrering
    När eventuella avvikelser är registrerade i kalendariet är det dags att gå vidare till löneregistreringen (inte tvingande då du kan registrera dessa direkt i löneregistreringen). I löneregistreringen har vi valt att komprimera raderna så mycket det går, vilket innebär att du inte i text kan utläsa vilken avvikelse som hör till vilket datum. Istället kan du utläsa det på fliken Kalender i löneregistreringen. Läs mer här om löneregistrering här.
  11. Utskrift/Skicka lönebesked
    När lönerna är registrerade och klara är det dags att skriva ut lönebeskeden. Läs mer om utskrift av lönebesked här. I och med att du aktiverat semesterhanteringen kommer en standardmall där en kalender visar vilken dag respektive avvikelse hör till. Mallen som används heter Lonebesked_kalender_1. Vill du anpassa egna lönebesked så kan du läsa mer om det här.
  12. Uppdatera löner
    Efter att du har skrivit ut lönebeskeden kommer du till fönstret Löner klara att uppdatera. Det är viktigt att lönerna uppdateras så att de verkställs i programmet. Görs inte detta kommer ni ej kunna använda programmets funktioner för AGI , Lönefil , semesterskuld etc. Läs mer om hur du uppdaterar utskrivna löner här.

OBS! Är ni ute i god tid med lönerna kan det vara ett alternativ att vänta med att uppdatera dessa tills de anställda kontrollerat lönebeskeden. Detta för att det är betydligt enklare att korrigera en ej uppdaterad lön. Läs mer här.


warning Created with Sketch.